fredag 26 juni 2026

Känguruäpple och sånt

Nu börjar aftonen krypa närmare, denna fredagen som är den sista fredagen i Junimånad.
Vi har ränt lite här och där under dagen med först DS där jag inhandlade det jag glömde igår,
när vi var på Ö&B och jag köpte allt annat än det vi åkte dit för.
Så idag fixade jag till det och så har vi handlat lite på ICA och det råkade följa med 2 räkbomber.
SÅ HIMLA GODA !!!
Sen for vi på Apoteket, där jag köpte ögonspray och vitaminer.
Jag håller på att inte kunna se alls, för det är så grumligt, kliar, svider och känns som sågspån.
Jag har beställt tid, men inte fått någon ännu, så jag hoppas jag får det fort.

Igår var det också ränn, som jag ju skrev ovan om Ö&B.
När vi for därifrån körde gubben norrut och tog sen en avfart och det blev så att vi hamnade
hos hans morbror Tore och Majlis och där satt vi och surrade i flera timmar innan vi sent omsider
gick ut för att åka hemåt. Där gav Majlis mig en Känguruäppleplanta.
Ja, det heter så, fast jag har aldrig hört talas om ännu. Men den finns!
Den får blå blommor och "frukter" i gult, som inte är ätbara men ger frö.
Den kan bli uppåt 3 meter beroende på hur "stora skor" den får om "fötterna".
Övervintras som typ pelargoner. Krukan har jag själv "klätt på", för jag tyckte den vita
plastkrukan var så ful och skitig så, vackert blev det inte men bättre.



Majlis och Tore bor så mysigt ute på landet.
Precis sådär mysigt som det ska vara med växthus, gäststuga och allt.



Älskar den långa trappan på sidan om gäststugan i fotot till höger.
Såna detaljer ger det där extra - ÅH! för mig.



Skulle älska att bo sådär, men så är det myggen.... och knotten och bromsen/insekten.
Hujjamejja, vad jag blir äten då.
Så vi bor nog bra där vi bor och stannar kvar.

Just nu rullar det in stora moln här, efter att ha varit mer mulet än klart, fast
molnen var inte fullt så stora som nu när dom täcker hela himlen och det började blåsa kyligt.
Mycket till sommar har det inte varit ännu och verkar inte bli ordentligt heller.
Imorgon ska vi få sol och runt 20 grader om det nu stämmer, sen blir det mulet igen och regn
och under 20 grader, som det varit mestadels. Fast det skulle jag inte byta mot det i södra Sverige
med +35 och uppåt. Nä fy faruln, då har jag hellre vinter.

Japp.. det var det det.
(hoppas att jag stavat rätt för jag ser inte riktigt, fastän jag sitter vid datorn)

Ha det gott!




 

torsdag 25 juni 2026

Grått och kallt

Så har det varit mestadels med vädret här uppe hos oss.
Grått, blött och relativt kyligt, när vi sällan når +20 grader annat än i solen.
Juni är snart slut så vi får se hur resten av 'sommaren' blir i år?!

Nåt som däremot lyser upp
är ju sånt som ...denna lilla 'prinsessan',
lite lätt smutsig och rufsig men OOOOOOH, så SÖT! 😍
Lilla "Bäten" även kallad Stella, i en av sina storasystrars avlagda klänningar.



Det är hemma hos dom som man hittar sånt sött.
Det lockiga håret har hon efter sin mamma, som har så fint långt lockigt hår
som jag älskar fast hon själv inte alls gillar och plattar det. Men 'Bäten' behöver ingen locktång.



Det var bara det jag ville...visa den söta lilla trollungen i prinsessklänningen.

Snart är det helg igen så ha det fint tills dess!

 

söndag 21 juni 2026

Midsommarhelgen

Ja, den tog vi helt enkelt och styrde kosan norrut till lilla lillasyrran och Håkan.
Vi startade dagen tidigt så jag hann diska bort, tömma sopor, klippa håret på gubben,
städa, packa och sist duscha och klä mig för att sen åka iväg.
MOT E:4AN!!!



Vi fick ett varmt välkomnande och lite info om dagen.
Och så rolig den blev! 
Dom hade trädgårdsspel, som syrran kallar det och det är ju passande.. kanske heter det så!??!
Så gubbarna fixade en bana med corn hole, boule, fotbollscrockett och sist 'kasta ring',
fast dom var i rep, som skulle fastna på pinnarna i korset.... på nåt sätt.
Vi pratar inte mer om det så, men jag och syrran hade jädrans roligt i alla fall, som vanligt
och helt utan alkohol. Vi dricker ju aldrig sånt nu för tiden.
Fast man har roligt ändå... t.om roligare för man kommer ju ihåg vad man gjort.😉😀
Maten!!! Men jösses så GOTT!!! Grillat både kött, majs och körsbärstomat
 med potatisgratäng och goda såser. Som jag åt!!

På senare kvällskvisten var det annat gott att mumsa på.

Igår, midsommardagen, hälsade vi på lilla mamma som ju också fick fira midsommar.
Lilla storasyrran och svågern Anders hade hämtat hem henne till dom,
så hon fick också god mat och träffa sina små barnbarnsbarn. Härligt att hon orkade det!😊
Efter besök hos mamma åkte vi en sväng förbi hos ovan nämnda systern och svåger.
Där var det stök och bök i badrummet, med att få in ny duschkabin.. eller rättare sagt,
duschväggar istället för badkaret som fanns där innan. Hel renoverat och så fint blev det!
Kaffe och bulla fick vi och surr både här och där.
Åka till lilla storasyrran gör man inte bara sådär och åker hem... inte utan en massa plantor.
Så jag fick lite att sätta ut där det dött. Det är 2 löjtnantshjärta, riddarsporrar, pipört och
fjädernejlika som ska planteras i morgon. Vatten har dom fått.
Hos Mia


Före allt det igår, så hann vi på Storheden, för som vanligt hade jag ju glömt att packa ner
vettigt till mig. Inga långbrallor hade jag tagit, men 2 par shorts och en klänning? 
Måste ha haft en hjärnfnurp, för tänkte gjorde jag ju inte. Det var ju inte öppet just någonstans,
men Jula var det, så där köpte jag ett par grå mjukisar och ett par svarta tights som jag har sedan innan.

På eftermiddagen när vi kom tillbaka till Ersnäs åt vi silltårta! SÅ GOTT det med.
Sen gick jag och syrran ut och "tränade" på corn hole.. hrm hrm...
till vi insåg att- Det är aldrig försent att ge upp, inte riktigt stämmer för i naturen så måste man
ibland inse att -Just det där är jag skitkass på..... också.
 Pricka en gång av 57/½,,, ja ni förstår.
Vi gav upp när det började komma moln och myggen härjade hejvilt.
Klockan var ju ganska sen då, så vi bänkade oss i soffan och mumsade på gotter och såg film
innan vi sent omsider knatade upp för att sova.
OCH!!! INTE ETT ENDA FOTO, tog någon av oss i Ersis... 

Nåja,,, vi minns så länge vi minns och bloggen berättar ju.


I morse tackade vi för oss och styrde kosan hemåt igen.
Vi tog inlandet innan vi senare kom ut på E:4an som ledde oss hela vägen, nästan.




Det är så roligt att åka bort, fast alltid lika skönt att komma hem!



Jag trimmade gräs och gubben klippte.




Och som sagt, vatten till blommorna.


Det är kväll och jag ska se tv ett tag innan jag ska duscha.


Hoppas ni alla haft en riktigt 











 

söndag 14 juni 2026

Trasigt och trasa

Här ränner dagarna i väg som vanligt och man hinner inte med.

Så vad har hänt då?

Jo, vi skulle ju klippa gräs här tidigare i förra veckan och jag började med att trimma
medan gubben åkte med åka'rn ner till sonen för att klippa där först.
Jag var precis klar med trimningen när han kom och tänkte att, det var ju bra tajmat.
Fast då visar det sig att åka'rn gått sönder!!!!
Och gården som var i stort behov av klippning och trimningen gjorde inte saken bättre,
så jag fick ta ALLTIHOPET med den däringa som inte min bästis.




Det gick faktiskt bättre än jag trodde, för det är ju inte så ofta längre som jag klippt hela gården,
så jag trodde inte orken skulle räcka eller kroppen hålla.
Men jag tog det i ett rutsystem om 4 delar på framsidan och klippte en åt gången.
Sen vilade jag ca 15 minuter och så fortsatte jag tills det blev på sidan om och baksidan.
Dom delade jag i 2 och körde samma där med klippa och vila.
Tur att jag hade köpt nytt parasoll innan och kunde få skugga om det behövts.
Nu väntar vi delarna som gubben beställt som gick sönder, så den lagas.
Annars blir det en ny, om det inte skulle funka.



Skolavslutningarna har ju varit så alla barnbarnen har sommarlov.
Ja, förutom dom allra minsta som får vara på dagis när mamma och pappa jobbar.
Ibland får man också hänga med farmor och farfar, som då när det var skolavslutning.
Jo, lilla Stella ä.k 'Bäten' = bäbisen, som Karla inte kunde säga när dom var mindre, så det blev Bäten.
Hon var i alla fall med oss och städade här så det stod härliga till.
Sen hämtade mamma och Karla och dom åkte ner på förskolan.



Nästa helg är det ju
Midsommarhelg och den vill jag fira med och hos syrran Paula och
svågern Håkan i Ersnäs och hälsa på hos mamma.
Hoppas bara att det blir bra väder för lite trött börjar jag vara på regnandet, även om det behövs.
Men man vill ju ha sol och vara ute också. Så....håller tummarna hårt för bra väder.
Det är väldigt grått och jätteblött och tråkigt här idag, så ruggar inne och glor på tv.
Tjah.. jag har just gjort nya mobilikoner till mig och sitter här och skriver juh.
Men nu ska jag gå i soffan och ....softa.

Ha det Gott!

 

Leta i den här bloggen