tisdag 2 maj 2023

Sol, röntgen, jacka och korvsoppa

Idag har vi en fin dag med sol och värme och snön tinar i ilfart.
Inte länge kvar innan vi har helt bar mark. Vi har gjort en tur ut på Solbacken och storhandlat mat,
för det har ekat tomt i skåpen, men nu är det välfyllt igen i både kyl, frys och skafferi.
Felicia följde med och handlade hon också och hon har även varit och sett ut var askan efter hennes
mamma kommer att vara i minneslunden. Ett avslut av allting, för lägenheten är också såld.
Nu får hon gå vidare i sorgearbetet och hitta till ett nytt "normalt".
En av gubbens tidigare arbetskompisar har varit och kollat golven i källaren och ska komma och gjuta
betongen inom en inte allt för avlägsen framtid. Det är senaste chefen Johnnys order.
Tur att det finns fina människor, som ställer upp! ❤
Som svågern Kjell som varit och slitit i flera dagar och ungarna som burit skrot.
Utan alla dom hade vi ju hållit på än och inte varit i närheten av klara.
Jag fick t.om tvättat igår, för vi städade bort det absolut värsta, så det gick att vara där.
Lite spartanskt och bohemiskt, men tvättat blev det.

I morgon bitti ska jag iväg och få käkleden skiktröntgad.
Det ringde ju en pensionerad sjuksköterska i Mars nån gång och undrade hur det var med den
och jag sa som det var att det fortfarande gör ont och den "hjälp" jag fick var muskelavslappnande
och tips om att "sluta äta hård mat". Hon suckade högt i luren och man hörde irritationen i hennes
röst när hon påpekade att den måste undersökas ordentligt för att kunna utesluta t.ex cancer,
vilket tydligen kan vara en orsak.
Så hon skrev remiss och därifrån ringde dom förra veckan och gav mig tiden.
Tänk.. att det ska en pensionerad sköterska till en sån sak som inte läkaren klarar av!?
Det ska också bli skönt att få veta varför det gör ont och höra om det också har ett samband med att
kinden liksom "vuxit inåt", för jag biter mig alltid i den på insidan.
Som när jag säger ord som innehåller s, då blir det ofta att jag får kinden mellan tänderna och bara det
gör ju också ont i sig, så det är inte bara när jag äter längre, som jag biter där.
Vi får väl se vad dom säger. Jag ska vara där 08:45, så det blir att vakna tidigt... som jag alltid gör ändå.
Då får jag testa nya jackan jag köpte idag, för den andra blev det hål i av glöd som for omkring
och landade på mig, så den jackan blir en "skrotochslängjacka". 
En vit fin blus följde också med av bara farten.

Nu ska jag gå och börja förbereda för korvsoppan vi ska äta till middag idag.
Det har jag varit sugen på länge. Mot köket. -------->




 

Inga kommentarer: