måndag 15 juli 2024

Och regnet det bara öser ner

Så var det då den nya dagen och Måndag, som redan under natten startat med regn och ruskväder.
Vi behöver fortfarande blöta i backen, men gudars vad trött jag börjar bli på denna sommar.
Jag längtar efter mörka höstkvällar och myset med tända smålampor och ljus.
Här uppe är det ju nära nu, för Augusti börjar ju vara sensommar/förhöst och mörka kvällar börjar
smyga sig på. Och då kommer också den där längtan efter att få julpynta.
Ja, denna sommaren får ta slut fort nu, om den inte har bättre väder att bjuda på.

(bilden är lånad från Pinterest)


Förkylningen gör ju det hela inte bättre och speciellt inte när man närmar sig rötmånad.
Jag har kontaktat vården om en tid för provtagning, för att se om det är kikhosta eller inte.
Även om jag inte längre tror det, så är det bättre att veta och samtidigt se om det behövs penicillin?!

Annat då.
Jag gjorde ett gäng nötfärsbiffar igår (alltså nötfärs, inte mandlar eller dylikt)
Förstekte och lade i ugnfastform, hällde över en champinjonsås/sky och stoppade i ugnen.
Det blev gott med potatis och röda vinbärsgelé till. 
Det blev ju ett gäng så jag har fryst ner till 2 middagar till och en ligger i kylen så gubben får lunch.
Bara att koka ris eller pasta till. Och idag blir det en äppelpaj, för vi köpte ju äpplen i Lördags
när vi var ute på Solbacken och ICA MAXI. Blir gott med vaniljsås till och en kopp kaffe
i den här grå, blöta och ganska kyliga dagen.

I övrigt blir det en städ-dag, för det behövs. Nästan så att man får lust att "städa höst"
och ta bort somrigt som rosa kuddar och somriga fuskblommor som pryder upp
och ta fram lite mera vintermurr. Men jag väntar ett tag till och ser om det ändå inte blir lite mer
SOMMAR?!?!?!

Inga kommentarer: