torsdag 14 februari 2013

frustration...

Hämtat från FB på sidan där folk berättar om hur de upplever
den arbetspolitik som förs i Sverige...

::::CITAT:::
"Ni anar inte hur frustrerad jag blir!

Jag är i vår 25 år och har under mina 7 år i arbetslivet hunnit prova på ett flertal yrken och utbildningar. Nu har jag haft oturen att behöva uppsöka arbetsförmedlingen för att få rätt till stämplings-ersättning. 
På er hemsida följer jag efter punkt och pricka era kolumner och fyller i så gott jag bara kan. När jag väl ska slutföra min inskrivning så får jag ett felmeddelande.

"Du får ha max 18 kompetenser."

I detta fallet har ni säkert en förklaring varför ni enbart tillåter 18 kompetenser men för mig är det helt obegripligt.

Jag ska alltså behöva ta bort information om kompetens jag har skaffat mig , slitit hårt för och som jag behöver visa för att få det jobb som jag förtjänar och är kvalificerad för.

Ni motverkar ju hela eran affärside!

När jag väl sen anländer på ert kontor så får jag alltid höra
"Men du ska ju inte vara arbetslös?" och sedan ett papper där det står "Åsa har erfarenhet och utbildning som gör att vi tror hon kommer självmant hitta ett arbete inom snar framtid"

Alltså har ni sagt ifrån er all typ av "ansvar" och vägledning för att hjälpa mig att hitta ett arbete.

Arbetsförmedlingen är enligt mig enbart en hjälp för de som inte har något erfarenhet, utbildning eller drivkraft till att arbeta i huvudtaget.

Med vänliga hälsningar
Åsa Frodelius"


::::SLUT CITAT:::
Mer från samma sida.

:::

"FAS3 kostar nu svenska skattebetalare 285 741 i timmen åtta timmar om dagen. "::
Jag förundras över missbruket med skattepengar, när Arbetsförmedlingen inte kan hitta lämplig Fas 3-plats så ska den enskilde deltagaren själv söka Fas 3-plats.

Missbruket ligger på minst två plan!

För det första borde den enskilde inte fokusera på att söka jobb i stället för att ”ragga” Fas 3-plats som aldrig eller nästan aldrig ger jobb?

För det andra kostar ju den enskilde arbetslöse mindre då denne är hemma, en anordnare får 5 000 kronor i månaden för att ”förvara” den arbetslöse – och i värsta fall blir han också utnyttjad som gratis arbetskraft!

Arbetslös i Fas 3, numer döpt till sysselsättningsfasen:::
Lars Gothe 
Att frihetsberöva sina medborgare med Fas 3 som varken leder människor till nya arbeten utan bara ökar utanförskapet, där man kränker människor så grovt och tar ifrån dem all värdighet. En regering dom frihetsberövar sina medborgare är inget annat än diktatur. Den arbetsmarknadspolitik man för i Sverige idag är mer mindre kriminell den strider emot medborgerliga rättigheter samt striden genom tvång internerar människor ofrivilligt. Idag har vi en regering som är korrupt som gör allt för att rasera det svenska samhället, och göra det till ett skräp samhälle med låglönejobb och allt elände detta för med sig i form av kriminalitet och social misär. Bara för att de som är välmående och rika skall kunna fortsätta sitt utarmande av människors elände. Moderaterna har aldrig genomtiderna lyckats skapa ett välmående samhälle i Sverige att tro att de kommer att få Sverige och dess befolkning att må bättre är att ta vatten överhuvudet.
Reinfeldt är Sveriges största misstag genom tiderna. Reinfeldts ideologi som är cynisk och skapar för många oförätter Samt att den söndrar människors vardag. Mer naiv och cynisk politik har Sverige inte haft på 100 år. Att man överhuvudtaget låter denna regering hållas som överträder lagar och skapar lagar som inte inkluderar alla grupper i samhället.
Den regering vi har idag är inget annat än diktatur i all bemärkelse.
:::
Detta svarade jag på en insändare i Hallandsposten.

Ingvar Bengtsson publicerade en insändare den 8 februari som gjorde mig besviken och riktigt arg. Han förordar Fas3 i skolan för att spara pengar och för att folk ska "få in en fot på arbetsmarknaden". Sen fortsätter han: "Var nu inte så insnöade". Hördudu Ingvar Bengtsson, du tycker att det är okej att allt fler människor sätts i heltidsarbete för ett skamlöst lågt aktivitetsstöd, ingen fri semester, ingen tjänstepension osv.. Inga schyssta villkor alls. För många i 50 årsåldern ser detta ut att vara slutstationen på arbetslivet. Var finns respekten för andra människors livserfarenhet, måste den förminskas till att bli en obetald "syssla" där någon skördar frukterna av andras arbete i form av anordnarbidrag? Det är en skam att även många socialdemokrater försvarar Fas3. Vad har du för kunskap om Fas3 Ingvar Bengtsson? Jag är 52 år och Fas3 placerad sedan två år tillbaka, jag vet vad jag talar om.

// Bengt Fredriksson

:::SLUT PÅ CITATEN::::




Varje dag kan man läsa liknande berättelser om folk som arbeta många år men blivit arbetslösa.
Dels p.g.a konkurser och att man byter ut den fasta personalen mot bemanningsföretagen,
där man slipper arbetsgivaravtal och trygghetsförsäkringar etc, för de anställda.
Scan är den senaste att göra detta byte.

Man ser även företag som kommit på fördelen med att ta in kompetent personal via fas 3
för där får man 5000.- i bidrag för varje intagen, samt att man slipper betala lön för den som arbetar.
Den arbetande får ju också socialbidrag eller vända sig till anhöriga om man är utförsäkrad.

På detta sättet ställs allt fler arbetslösa och allt fler hinner utförsäkras i bristen på jobben
och allt fler hamnar därför också i fas 3.

Moderaterna säger att "Det ska löna sig att arbeta".
HUR FAN dom får ihop den retoriken med ständiga sänkningar om löner
utförsäljningar av företag, ökad arbetslöshet som tillkommit p.g.a  deras politik med fas 3 och bemanningsföretag, samtidigt som dom som jobbat i många många år blir utan inkomster tack vare sänkta a-kassor och man måste sälja allt man äger innan man får sochjälp, och pensionerna inte räcker till längre p.g.a skattesänkningran och dom miljardbeloppsökade bidragen per år ??!?!?
Lägger man därtill RUTBidragen och sysselsättarbidragen i fas 3......
Det rör sig om flera MILJARDER kronor per år i ökade statskostnader !!

Och med Moderaternas regelverk så har nya möjligheter öppnat sig för att lura av staten pengar..
Vilket är BETYDLIGT större belopp än dom "fuskare" man letade som var sjukskrivna ...

Nej..Moderater är inte det smarta folket..det är DOM som är Det Sovande Folket,
som också Reinfeldt skrev om i sin bok.
Han hånade folket för att vara indoktrinerade och ickesjälvtänkande..
Och det är PRECIS det jag upplever med Moderater !!!
Dom ser inte fallgroparna dom är med och gräver åt sig själva.
Och jag ska skratta gott den dagen dom ramlar i gropen själv...
för det gör man..förr eller senare !!!!



1 kommentar:

Anonym sa...

Alla hjärtans dag handlar om att fira kärlek, tillgivenhet och ett band som håller två människor samman.
Vad kan vara mer speciell än den speciella band av vänskap som vi delar?
Glad Alla hjärtans dag till dig min vän.. Nicki

http://i198.photobucket.com/albums/aa49/Nightlady070/Valentine/Gif02_zps6e9ac166.gif