fredag 22 februari 2013

"du låter så bitter" 2


Jag är bitter för att jag inte gillar att gå på bröllop och dop.

Oooookeeeeej..?!?!?!

För mig handlar det mer om gudstro och seder..
vilka jag tycker är helt onödiga eftersom jag absolut inte tror på gud.
Jag är inte för kyrkliga seder eller traditioner.
Jag kan inte gå heller för man känner sig som en hycklare och stå där och låtsas vara glad när man vet att dom som gör det också hycklar vad gäller det religiösa. URFÅNIGT !
Jag tycker inte det är fint att gifta sig !
Det är inte gulligt och romantiskt..
Det är bortkastad tid och pengar!

Jag är gift..men inte i kyrkan utan i stadshuset.
Onödigt det med för det är ingen skillnad mot dagens sambolag.

Du har samma rättigheter/plikter som sambo bara man skriver papper,
vilket du får göra när du gifter dig också.
Det är bara nackdel att gifta sig för när man ska skilja sig,
(vilket dom allra flesta gör efter några år)
så har man en lång "betänketid" man måste vänta ut om man har barn under 16 år.
Arvsrätten som många tror gäller gör inte det om inte den ena parten hinner bli pensionär.
Det går till staten .

Dom flesta som gifter sig i kyrkan har ingen tro eller anknytning till kyrkan,
utan man gör det av en urfånig gammal tradition som ingen håller fast vid.
Det kostar en massa pengar i bröllopsklänning som används en gång,

ringar som så småningom ska läggas bort för att inte tala om alla attiraljer som man måste ha till klänningen.
sen är det frack skjorta skor till båda etc..mat för en drös människor som egentligen inte bryr sig men kommer för att det "hör till".
Bitter ?? Nää..det är sanning ! Jag vågar bara säga det högt !


Ääääähh..lägg ner det där med giftermål och kör sambolagen istället.
Det är billigast och gäller som om du vore gift fast du slipper en massa onödigt pappersarbete och väntan.
Växla ringar kan man göra med trolovning..det är lika bindande som "vigselringarna" är.
D.v.s ..tills man tröttnar och hittar på nåt annat. 

2 kommentarer:

Britt-Inger sa...

En undran…. Är det någon som sagt att du är bitter eller tycker du själv att du är det ?
Om att gifta sig eller inte…. Tja, det är väl upp till var o en…. Vi är inte gifta men förlovade sen 1971…. Inte lär vi gifta oss hädanefter heller ;)
Ha en fin helg Disa o sköt om dig o de dina….

Disa sa...

Jag får ofta höra att jag är bitter för att jag har en annan åsikt än andra ;) Det är därför jag skriver om det, för jag tycker det är fånigt att använda sig av det uttrycket bara för att man lever på ett annat sätt.
Ha en go afton och fin helg . kram