onsdag 20 mars 2013

Vet jag hur jag mår???

Så är vi inne på Onsdag.
*
Igår var jag duktig och städade nästan hela huset.
Båda badrum, toan uppe och torkade golv och dammtorkade här och där.
Robin tog sitt rum när han kom hem från praktiken.
Så fick jag tvättat också alla sängkläder, överkast och badlakan.

*
Jag tog ju ingen Spiriva igår för att se om jag märker någon skillnad.
Läkaren anser ju att jag mår dåligt och behöver det.
Än så länge känner jag dock ingen skillnad heller på någon "försämring"
utan mår väl ganska mycket som jag gjort på sistone.

Har läst ännu mer om KOL och enligt det jag läser så "är jag ju väldigt dålig".
Jag ska tydligen ha andnöd vid ansträngning när jag städar, går osv.

"KOL skiljer sig från astma genom att andnöden vid KOL kommer långsamt under många år. Vid astma däremot får man ofta anfall av andnöd. En annan skillnad är att det är mer vanligt med allergiska sjukdomar bland personer som har astma än hos personer som har KOL.
.........
  • man har fått en förstorad bröstkorg
  • man har magrat markant
  • man snabbt får andnöd även om man bara anstränger sig lite
    ...........
    Reversibilitetstest används ofta för att skilja KOL från astma. Också detta test görs med en spirometer. Lungfunktionen mäts före och efter att man har tagit ett luftrörsvidgande läkemedel. Ett sådant läkemedel verkar snabbt och effekten märks redan efter 5-15 minuter Testet mäter om läkemedlet förbättrar lungornas förmåga att snabbt blåsa ut luften. Hos en person med astmabesvär har medicinen oftast god effekt. Vid KOL ser man mindre ofta sådan effekt, men den kan förekomma. Om lungornas funktion efter ett reversibilitetstest blir helt normal har man inte KOL."
"
Källa www.1177.se

Mina värden ökade betydligt efter inhalator...enligt vad dom sa som gjorde testerna.
Jag ÖKAR i vikt...har inte haft så normalsmala anklar som nu på många år...
Jag får inte andnöd snabbt vid lite ansträngning.
Det är ju mer det astmaliknande jag kan få ibland, vid torr kyla ute, torr het luft med sandamm,
avgaser, rökfyllda rum, vissa starka lukter som hårspray som sprayas, stress ansträngning osv.
Ibland kan jag även få det om jag grejar på mycket, men det brukar gå över om jag bara fortsätter stöka på,
fast då är det inte direkt andnöd utan mer andfåddhet.

Man ska ju beskriva hur man upplever det för att läkaren ska kunna diagnostisera rätt.
Och jag har beskrivit detta och sagt även att jag under vintertid rör mig väldigt lite ute
och får därför lite sämre kondition under vinterhalvåret, eftersom jag får värk i benen/höfter,rygg av att gå länge och det blir jobbigare när det är halt och snö när man måste anstränga sig mer.
Men sommarhalvåret blir alltid bättre för då är jag ute och klipper gräs, och grejar i trädgården
med blommor osv. Man rör sig helt enkelt på ett annat sätt, med att hänga tvätt ute istället för nere i källaren och går mer i trappor etc då.
Men all övrig städning etc är ju samma sommar som vinter fast bättre och sämre i perioder beroende på hur jag mår pga fibromyalgin..ibland orkar jag inget ibland orkar jag "massor".

Jag gissar att han har tolkat detta som att jag är sämre med andning och hängt sig på just
att jag inte orkar motionera....(fastän det är vinterhalvåret fast det "hör han inte")
Lite som när jag fick Cipramil i "förebyggande syfte" mot migrän.
Det äter man ju mot depression och läkaren tolkade mig som deprimerad när jag sökte hjälp för den ständiga huvudvärken som gjorde att "man fick lust att ta livet av sig"...sa jag.
4 år senare fick jag veta att Cipramil inte har någon som helst effekt mot migrän, vilket jag heller aldrig upplevde och inte kände någon skillnad what so ever på mitt allmän tillstånd.
Det enda det gav mig var muntorrhet med en följd av begynnande tandlossning.

Nåväl..det är ju hur jag känner det men som sagt.
Han är ju läkare och vet väl bättre än mig hur jag mår.
Väntar nu bara på kallelsen och få höra senaste provsvaren igen och vad de nya ska visa.
För jag tycker inte riktigt att KOL stämmer med hur jag känner mig.



Inga kommentarer: