fredag 5 augusti 2022

Farmors hjälpreda

Idag har jag kapat ner druvflädern bredvid bodan.
Och jag fick hjälp av Luna, som istället för att följa med mamma, pappa och Vega på Solbacken
för att handla, valde att stanna och hjälpa farmor.💖
Och vilken tur att hon gjorde det, för bättre hjälpreda får man leta efter.
Hon har sågat och klippt små stammar som stuckit upp ur jorden,
kört skottkärra och räfsat så det stått härliga till.


Och efteråt så "pallar" man ett äpple i grannens trädgård och mumsar på.



Här är ett gammalt före kort hur det såg ut med druvflädern. Hittade tyvärr inget från samma håll
som efterfotot, men det ger ju en liten blick i hur det sett ut.



Och efter är det tomt. Den brukar växa upp igen året efter, så vi får se om den gör det nästa år igen.



Och varför kapade jag då ner den? 
Jo, vinterns snö som lagt sig på bodataket var tungt när det rasade ner och fick de längsta och största
grenarna att lägga sig bakåt så det inte gått att gå runt och det som blev kvar efter jag kapat dem,
var så fula att jag tog alltihopa. Nu ligger det nere vid släpet och väntar på att hamna på tippen,
vid kompostavfall och bli ny jord.


Ett litet filmklipp när Luna kämpar med grensaxen. Lilla sötnöten😍


 

Inga kommentarer: