torsdag 11 augusti 2022

Barnpassning, kylar och frysar, besök och lite annat



Här rusar dagarna iväg och hösten börjar sakta smyga sig på.
Blommorna är inte fina längre så det blir att rensa bort sommarplantorna.
Endast pelargonerna är någorlunda fina ännu.

  

Det har varit mycket i veckan med barnpassning, då Robin började jobba i Måndags och Sinicca
håller på att ta körkort och har körskola varje dag, förutom idag. Igår skulle ha blivit en lång dag
med flickorna, men jag hade sådan tur att Adam (kompis till R & S) kom och tog över resten av dagen.
Så det var bara 2½ timme på morgonen som jag behövde vara med dom. Det är ju inte som att jag inte
vill vara med flickorna, det är snarare orken att ha ansvar för 2 små yrväder i flera timmar,
som ju alltså skulle ha blivit runt 6 timmar. Man är ju nog slut redan som det är, så ansvar för barn
blir jobbigare än att t.ex klippa gräs, vilket vi gjorde sen, jag och gubben.
Hur menar du nu? undrar kanske någon.
Jo, att ta ansvar för barn gör ju att man hela tiden måste vara alert och folk som jag, med fibro
blir fortare slut av sådant än t.ex fysisk ansträngning av normalnivå. Gräset mår ju inte dåligt
av att jag t.ex inte klipper nog snabbt eller att det blir perfekt. Vilket det ju mer eller mindre MÅSTE
vara med barn. Jag får ta gräset i min takt och skippa det jag inte orkar. Det kan jag inte göra
med barnen. Vidare så... vi tog deras gräsmatta när Adam åkt till "syrrans" stuga med flickorna,
för där skulle syrran vara med sin son också så dom fick lekkompis.

Och varför klipper dom inte gräset själva då? undrar ni kanske nu.
Jodå, det gör dom vanligtvis, men det har varit så mycket för dom också nu sista dagarna
innan jobb, väder etc, så dom helt enkelt inte hunnit/kunnat/orkat och gubben gillar ju att köra sin
mcculloch och kör gladeligen, ibland också hos dottern. Jag röjde runt med trimmer och fick bort 
runt kantstenar, buskar m.m. så det blev finare. Deras gräsmatta växer verkligen som ogräs!
Hela det området verkar ha en helt annan typ än övriga, då det alltid är grönt när andra har torrt och fult.

Syrran Mia och Anders har också varit förbi en sväng på väg nedåt till hennes svåger,
som dom alltid hälsar på en vecka varje sommar. Efter lite kaffe och surr åkte dom vidare ca 1 timme senare.

Vi har bytt kyl och frys också. Vi tog Robins hyfsat nya (nyare än våra) Whirlpool hit
och Jenny och Jonas tog över våra, då dom är i behov av mer när dom handlar kött och kattmat
och inte rymmer det i sin frys, utan fått komma hit och ha i vår som står nere i källaren.
Hasse får ju också egen kyl nere hos sig och slipper gå upp varje gång han vill ha en dricka eller dylikt.
Robin och Sinicca har ju nytt sen dom renoverade om sitt kök och det andra har sen stått ute i förrådet.
Han ville få ut det men iddes inte lägga ut på blocket och jag har ju varit missnöjd med vårt.
Jenny och Jonas får mer plats och slipper gå hit, speciellt på vintern, för att ta fram mat till katterna.
Så det blev en bra lösning för oss alla att göra som vi gjorde.
Men fy vad det blev mycket ointressant information nu!?

Nåja...det är lite sånt och det som händer hela tiden och i morgon ska jag vara med flickorna igen.
Men fr.om Måndag, så börjar även Sinicca jobba/plugga igen. Ja, hon ska ju vidareutbilda sig.
Så det blir 50/50 jobb och skola för henne och då är barnen på dagis igen.

Inga kommentarer: