fredag 4 augusti 2023

Jag gör slut med denna "sommar"

Augusti brukar ju ännu vara sommarmånad här uppe om än en väldigt sensomrig sådan
och det höstliga brukar börja i slutet av månaden.
Men nu är den mer höstlik, för det har kommit enorma mängder björkfrö och jag har nog aldrig varit
med om så mycket förr. Fast jag tror det har med det ständiga regnandet nu i över 4 veckor, att göra
för det gör att det fastnar liksom i blötan och sen när det torkar upp, blåser iväg.
Så himla torrt hinner det ju inte bli för regnen kommer med täta mellanrum.
Igår skulle det t.ex inte regna, men det gjorde det visst det, fast det blev uppehåll senare mot
eftermiddagen så vi fick klippa gräset även fast det var rätt blött där.
Har nog aldrig varit med om så blöt och trist sommar som detta året.
Visst, jag ville ha regn för det var så knastertorrt i Juni... men det betyder ju för fasen inte att
hela sommaren måste regna bort för det. Jag bad t.ex inte om regn så att blommorna skulle ruttna bort,
vilket dom gör nu för dom hinner inte få vila från blötan.
Mycket har börjat gulna också, som gör det ännu mer "höst".
Nåväl.. det där lagom är tydligen att överskattat ord, allt eller inget tycks gälla både vad kommer
till värme, kyla, regn, snö o.s.v.




Inne är det i alla fall torrt och gott och där var jag med småtjejorna igår, medan mamma var med
lilla Karla på läkarbesök ( kolla upp blåsljud, som visade sig helt okej )




Till helgen får jag, hur trist det än är, ta bort alla sommarblommor,
som hamrats sönder och ruttnat i sina krukor ute, och klippa ner i rabatterna.
Skräpet som blir är ju inte heller fint när det faller ner blomkronor och smetar fast i altanen.
Och inte ser man dom heller eftersom man ju sitter inne pga blötan, så vad är vitsen med att ha dom då?
Nej.. jag gör slut med denna sommar nu och börjar "kura höstrusk och  mys".

 

Inga kommentarer: