fredag 5 april 2024

Tvätt, städ och längtan efter vår



Fredag idag och på dagsschemat står tvätt av sängkläder och badlakan, samt bädda rent i sängen.
Utöver det blir det ju sån där vanlig sedvanlig städning av övriga hemmet.
Skönt att ha det städat inför helgen, vilket ju är det enda som gör att man ibland känner av
att det ens är helg, nu när gubben är pensionerad. även om han jobbade lite extra igår.
Det var röjning av istappar från tak bland annat. Annat som behöver göras är att handla lite.

NU!!! förstår ni, NU visar väderprognosen på att vädret ska vända från och med nästa vecka
och det ser ut som att vi ska få plusgrader igen! Så nu håller jag alla tummar och tår att det stämmer.
Det är ju inte direkt som att man har vårkänslor när det ser ut så här på gården.
Jo, jag älskar ju alla årstider och snön vid jultider. Men det får också vara måtta på det hela.
Jag menar... jag älskar hundar också, fast det betyder inte att man måste ha 111 ½ av dom för det.
Lagom är bäst. Och som sagt var.. ALLA årstider. Det betyder att det ska finnas tid för att få njuta
av sommaren också, innan hösten kommer och den blir ofta tidig, för även om Augusti är varm och fin
oftast, så har blommor börjat sloka och löven börjar gulna och då är det höst för mig oavsett väder.
Nu har vi ju haft vinter i 6 månader då snön kom tidigt. Det blir kort tid för övriga årstider att dela på resterande 6 månader. Hur kul e´de´?


Tur är ju i alla fall att Trädgårdstider börjat om och man får följa dom i arbetet med att "göra trädgård".
Jag hade missat helt att det haft säsongsstart, så jag har fått streama 3 första avsnitten. NICE!
Det ger ju verkligen vårkänslor när man sitter inne. Man fantiserar om allt man ska ändra och göra om,
gräva, bygga och fixa.... ända tills verkligheten slår en med all sin kraft mitt i nyllet och säger:
-trodde du verkligen det, med den kroppen? Nåväl.. drömma kan man ju och det är gratis.
Får jag ens ihop nån sådd av sommarblom får man väl vara glad, för som det ser ut så här långt,
så lär jag inte komma mig ut i växthuset än på ett bra tag. Inne vill jag ju inte ha det då det är dåligt
med plats för sådant och jag står inte ut med stöket i köket. Får väl göra Ursvikens Trädgård glad
och köpa allt jag behöver om inte annat. Nu väntar jag och hoppas att prognosen stämmer.
Det skulle vara så härligt att få komma ut och börja städa i alla fall på gården.
Längtar också efter att få hänga i "grillgolan". Det var så länge sedan man fick sig en grillad korv.


 

Inga kommentarer: