tisdag 23 juli 2024

Doktorn och trädgård

 Veckans Måndag har övergått i Tisdag och den börjar mulet men varmt.

Igår var det strålande sol och varmt med +27℃ och det var lite jobbigt att på förmiddagen stå
utanför infektionskliniken vid VC och vänta på att bli insläppt.
Jag hade ju tiden för att kolla om jag hade kikhosta. Men det var inte det, utan en helt vanlig förkylning.
Och jag fick ännu mer bekräftat igen att det är inte KOL, som "den här kvinnliga läkaren" påstår.
Min syresättning är 97, CRP var under 5 och lungorna lät bra.
Han tyckte t.om att jag "-verkar vara en aktiv kvinna... rör dig mycket"... Njaaa.. det var väl att ta i.

Kollade upp det där senare via google och såg att:

*En ung frisk individ har cirka 97 % oxygensaturation (syremättnad) i blodet men värdet sjunker med åldern. Värden under 90 % har på sikt en skadlig inverkan på kroppen och värden under 70 % är potentiellt livshotande. En alltför hög oxygenhalt i inandningsluften och vävnaderna kan också vara skadlig.*
Märkväl UNG/FRISK!!!
Jag är 60 år och har div kroniska sjukdomar.

Och läste sen om KOL:

*Vad är normal Saturation vid KOL?
Saturation under 88-90%.*
Så... Med andra ord är de läkare som påstått att jag har KOL ingen kunskap alls om diagnosen.
Eller så har jag tillfrisknat och är väldigt unik då eftersom det inte ska kunna gå?!
*
KOL går inte att bota och de skadorna som lungorna redan har fått går inte att reparera.*
You tell me?!? Nåväl.. jag har i alla fall inte kikhosta... heller.
Och jag testade mig bara för att vara säker på att jag inte smittar barnbarnen eller får följdsjukdom,
som ofta är lunginflammation, som jag ju nyss haft igen.


Trädgården har lite skralt med blomning nu, för mycket börjar mer och mer övergå i höstens färger.
Så jag har rivit, klippt och ryckt bort sånt som gulnat för att inte få höstkänsla alltför tidigt.
Lite fotobomb från trädgården.



Älskar mina flamentaz och vildvinet som sprider sig mer och mer över "grillgolans" tak.




Och atlasblomman som för fjärde året kommer igen genom självsådd.😍


Klematisen blommar genom att börja i toppen och går neråt.



Igår rev jag ut lilldammen, så nu har vi inget porlande längre.
Och varför gjorde jag det då?
Jo , för att det blivit så mycket alger däri och trots mina mångtaliga försök att bli av med det,
så har det kommit mer hela tiden och orsaken till att jag ens ville ha den, var för småfåglarna.
Någonstans för dom att bada och dricka, men på grund av algerna har dom skytt den.
Så jag gav upp och tog bort det helt och planterade dit en rosbuske som stått klämd mellan
stenar i rabatten och inte fått blommor alls.
Framför tog jag av alunroten och satte tre stycken framför rosbusken.
Lade sedan dit alla stenar, nästan, som varit i och runt dammen.



Får se nästa sommar om jag gör en annan lösning på porlande vatten?!
Har en idé redan, men det lär hinna ändra sig mycket innan dess.

Nu ska denna Tisdagen få inta sin plats och så får vi se vad den bjuder på.
Rötmånad vet vi ju att den startat,,, men mer då?

Ha det gott i sensommar-tiderna!


Inga kommentarer: