måndag 1 juli 2024

Marknad med dejt och lite blom

Vi har första dagen och Måndagen i Juli denna sommar.
Junis sista dag, satte vi oss, jag och gubben och åkte till närmsta grannstad, Piteå och
dejtade syrran Paula och Håkan, för att gå på marknad i kyrkbyn.



Det var ca: 150 stånd och MASSOR av besökare. Mycket turister som kollade in svensk "torgmarknad."
Vi gick runt i ungefär 1 timme och fick avsluta där för gubben fick ont i höften av allt gående.
Men jag hittade lite kläder. Paula med. Jag blev så toknöjd, för det är kläder helt i min stil och smak.
Ska fota sen när mobilen laddat klart. Övriga foton blev det inget av, eftersom man inte får lägga
ut andra hur som helst utan deras tillstånd och oss själva glömde jag helt bort att fota.
Vi avslutade i alla fall dejten med att fara till Pit Stop och äta.
Så himla roligt och hänga med dom och göra nåt annat ibland. Blir nog kanske en till dejt om knappt 
2 veckor för då är det stor-loppis i badhus-parken, även det i Piteå. Beror lite på hur och om gubben orkar.
(lånad AI-genererad bild från google)


På hemvägen stannade vi till hos gubbens morbror Tore och "moster" Majlis.
Klockan hann bli fyra innan vi åkte vidare hemåt. Efter vägen spöregnade det på sina ställen
och andra med normalt regn och jag trodde att det kommit hemma med eftersom det kom söderifrån.
Men som vanligt missade det oss och det var torrare än när vi åkte. Strålande sol hade vi.
Men tidigt i morse har det kommit en skvätt och fördelen med det är att det i alla fall är mulet
så det kanske hinner går ner i marken och jag hoppas det kommer mera... mycket mera,
för det är verkligen torrt i backen nu.

Och så nåt helt annat då.
En av mina sådda fröer har ju vuxit upp och jag har länge undrat vad tusen det är för nåt, för blasten
påminner om morotens blast. Men så har det då slagit ut, jättesöta små dimlila blommor i bollar
Och nu vet jag också namnet, efter att ha googlat ett foto jag tog.
Det är honungsfacelia, som jag helt glömt bort. Kom bara ihåg färgen, att det skulle vara dimlila.
Och den stackar dahlian jag köpte, som gick av när jag föll med allt jag köpte har kommit
ikapp lite och börjat få knopp som blommar. Det är fler i plantan som inte syns här.



Japp. Det var det om det och nu ska vi låta denna kyliga Måndagen starta ordentligt.
Hoppas på mera regn, men sen sol och värme igen. Denna sommaren har ju inte varit riktigt
bra, med Maj som var på tok för varm, Juni som varit kylig och torr.
Så nu hoppas vi på Juli. Den blir väl som Augusti, eftersom Maj var som Juni och Juni som Juli.
Det är mer och mer så som jag sagt... att det backar en månad.
Nåväl.. Skön sommar och semester till alla som har det nu.

 

Inga kommentarer: