fredag 16 augusti 2024

Dagarna som gått och myset kryper på

Och återigen så löper dagarna fort förbi och vi närmar oss slutet på rötmånaden.
Det har varit mycket jobb med gård och även inomhus, då det regnat.
Så skönt att få så mycket gjort, som ofta hamnar efter.

Trädgården då.
Jo, där har min slingerriddarsporre börjat blomma. Små små söta blommor.
jag vet faktiskt inte säkert om den heter så, men hon som säljer plantor sa att det var en sån.
Hur som haver, så är den jättesöt enligt min mening.



Pilen har fått en "ny frisyr". Jag har kapat ner hängande grenar som kommit lågt, för att lättare
komma åt under när man klipper och det blev en hel del, även om fotot till höger, ljuger en aning,
för det ser inte alls mycket ut.



Och säckarna som ligger nere vid släpvagnsparkeringen har blivit många.
Det ska lastas på släpet idag och köras bort på Söndag. Skönt att bli av med det också!

Tandläkaren har jag varit till och fått tanden lagad och hux flux blev jag 1600 kronor fattigare.
Släpets kontakt med bilen har lagats, så nu funkar alla lysen som det ska.
Det har skurats och städats så det stått härliga till och kroppen värker lika mycket,
men det är bara att jobba på, för sen får man vila, nu när det blir kallare och mörkare och
myset smyger in över oss. Mina tider börjar äntligen! Jo, jag njuter av sommaren också,
men denna har varit bedrövlig med några få dagar som levererat och vintern med juletider
är min period av året som jag gillar bäst. Visst är det jobbigt och tungt att röja snö,
när det blir sån snö och kommer i mängder... men så är det också jobbigt med gräs,
som växer ogräs som ska rensas o.s.v.  Alla årstider har ju sina nackdelar.
Fast vintern är min favorit numera, när det äntligen är mörkt om kvällarna,
man får tända små lampor och ljus och mysa/strutta runt i sockar och kofta och bara vara.
Och det bästa av allt... vi gåt ut ur rötmånaden, som är den värsta på året.
Äckligt kvavt och fuktigt hela tiden och man känner sig som en gammal svettig strumpa.
Idag har vi verkligen känning av att komma ut ur det, för även om tempen ute är hyfsad,
så blåser det lite kyliga vindar och det doftar höst. Så det blir en bra dag att lasta på skräpet
på släpet och städa runt där säckarna har legat, sen efteråt.
Men innan det så ska jag "göra slut" med diverse sommarblommor som börjar ha gjort sitt
och mest för att bli av med det nu när vi liks ska köra bort skrotet.
Annars blir det ju nya säckar som ska ligga där. Det vill vi inte.
"Städa höst" på altanen för ännu har vi dagar kvar att sitta ute på... kanske?!
September brukar ju kunna vara rätt så fin med bra temperaturer även om man nu inte solar direkt.
Det har jag ju heller inte gjort under sommaren, så det kvittar. Men bara sitta och njuta av att vara ute.
Det är också härligt och grilla en och annan korv, eller woka eller grilla kött.
Vara ute helt enkelt. 








 

2 kommentarer:

blogroll sa...

jag med är som en gammal svettig strumpa :D
men snart blir det svalare, håll ut kära syster
Kramipussen och hälsa alla ♥

Disa E sa...

Ja, nog längtar man efter svalkan.
Kramipussen tillbaka ❤️