torsdag 8 augusti 2024

Mycket trädgårdsjobb...




Ja, vi har hunnit till den åttonde dagen av denna Augusti och det har varit mycket trädgårdsjobb för mig.
Jag har rensat i div drivbänkar och fyllt upp med trädgårdsklipp under plantorna,
för gubben körde med uppsamlaren när vi klippte gräset sist.
Det blev en hel del av det eftersom det vuxit högt och vi klippte lägre denna gången.
Växthuset har ännu inte fått nytt glas där det gått sönder och det gör mig inget, 
eftersom jag inte använt det och kommer nog inte göra framöver heller.
Månntro om vi säljer det, med dom nya glasrutorna som får följa med?!


Bakom växthuset och humlen har vi ju vår "grillgola" och inte heller det har blivit använt mycket ännu i år.
Vädret har ju varit antingen för varmt för att orka sitta vid en eld, eller så har det ju mestadels
bara regnat och varit blött. Men fr.om idag, ska det ju bli svalare och komma mer regn,
så jag tänker att, om det inte börjar alltför tidigt med blötan, så kanske vi hinner grilla en korv idag.
Är faktiskt riktigt sugen på att få sitta där.





Vildvinet växer så det knakar och jag ska sätta ut nya rep till den att klättra på.
Det jag satte upp sist har lossnat i regnet, så jag måste skruva fast det, istället för stifta.
Atlasblom har frösått sig med hostan nån gång, för jag har då inte gjort det.
Men dom passar ju bra ihop där, tycker jag.😊


Och klematisen, den blommar på med massor av nya knoppar som kommer hela tiden!😍
Solrosen, som också är sådd av fåglar, måste det ju vara, för inte heller det är sått av mig
och jag har inte haft solrosor i närheten,
deras knoppar slår ut mer och mer.



En har ju redan slagit ut helt. Och spireabusken fick sig ner en nerklippning igår.
Tänkte först klippa ner helt, men eftersom jag var tvungen att klippa bort dom långa först
för att ens komma åt nere, så hann jag bli för trött för att orka mer. Den får vara så och sen klipper jag 
ner den helt till våren, så den får skjuta ut nya grenar.



Blomrabatten har fått en rejäl rensning av ogräs och sånt som sprider sig för mycket.
En hel del kvar ännu att rensa, men tills vidare får det räcka så.
Jag orkar ju inte hur mycket som helst.

Före
(fotot taget i Juli)


Efter
Den tyska Irisen hade fått nån sjuka, så den grävde jag bort helt från grusön.

Fast det är ju en redig skillnad redan nu i mina ögon, som vet hur det var innan.



Rabatten bredvid bodan är ännu kvar. Får se om jag ens har krafter kvar att ta itu med den i år?!



Ja, vi fick några dagar med sol och värme och jag har verkligen slitit ute varenda dag.
Så skönt att ha fått så mycket gjort, som man annars bara går och tänker.
Till och med rabatten bakom huset har jag tagit och klippt ner fult där med.
Trimmat gräskanten jämte trottoaren där bak också, när vi klippte gräset...
ja gudars vad mycket jag hunnit som jag inte ens kommer ihåg nu och däremellan
har jag gjort äppelpaj och lagat mat, samt städat inne.
Tvätt har tagits reda på och häng med både barn och barnbarn, så dagarna har varit fyllda verkligen.

Nu har vi väl timmar kvar idag av det fina vädret innan sen regnet kryper över oss.
Då blir det inomhus jobb igen och det ska skuras golv och storstädas inne.
Golv till vardags/datarum ska hämtas, för att inom kort läggas in.
Jag ska måla om nere i källarens hobbyrum, som är det enda rummet som ännu inte blivit klart.
Det skulle ju rensas upp på bänkar, av verktyg m.m. och lite mer förarbete kvar, men sen!!!
Sovrummet ska också målas vitt igen. Fick köpa färg av Jenny och Jonas, som inte ska använda
det dom köpt till deras kök, så det ska jag använda uppe istället.
Den svarta färgen som är där nu har blivit så ful och "fläckig" så det nästan ser smutsigt ut.
Vitt blir aldrig så, annat än om det stänks eller så, med det går ju att torka bort.
Det gör det inte på det svarta. "Vitt is da shit" helt enkelt!
Fortfarande inte sugen på tapeter, faktiskt, fastän det gått så många år sen vi valde att bara måla.

Ja ... full rulle här och snart är det dags för tandläkarbesök igen för att laga det lilla hålet.
Jag ska också på HC för spirometritest igen, efter lunginflammationen,
för att se hur det påverkat min andning och så. 

Nu ska jag gå och se hur jag "rivstartar" denna dagen. Lägga in tvätten som jag vek i korgen igår
och står här och väntar på att komma in i garderoberna... ja, det blir en bra start!

Ha en fin Torsdag!

 

Inga kommentarer: