fredag 23 augusti 2024

Vila i Frid, Hösten och Spirometri

Ja, denna veckan började med sorg, samtidigt som det är en lättnad.
Svärmor lämnade jordelivet för att förenas med sin gubbe och 2 barn som gick bort för tidigt.
Hon var så dålig och blev sämre vartefter för att till slut bli helt sängliggande mer eller mindre senaste 
halvåret. Hon somnade in natten mellan Söndag 18 och Måndag 19.
Rummet på hemmet är tömt och nu är det en del kvar att göra med begravning etc.
+🕆Vila i Frid🕆+
____________________________

Och nu mer vardag.

Jösses vad det går fort med höstens ankomst.
Vi var på Ica Maxi och storhandlade för första gången, sen semestrarna började.
Ja, vi undvek ju det på grund av trafiken som mest stor stilla efter vägarna, med alla fordon
efter vägarna.

Då var träden ännu mestadels gröna. Vi åkte igen i Onsdags och då hade det slagit om MASSOR
till mer rött och gult i träden, liksom gräs på sina ställen, så det är verkligen höst nu.
Solen värmer heller inte på samma sätt längre även om graderna ligger runt +20.
Man känner att sommaren är slut och... JAG ÄLSKAR DET!
Jag har inga sommarblommor kvar i krukor på altanen och dom som vuxit i rabatter
har lagt ner och bildat frökapslar, vilket jag till vissa delar klippt ner.
Vi har, enligt kalender-räkning lämnat rötmånaden också, så skönt!
Kvällarna blir mörkare allt tidigare och redan vid 8:30 snåret börjar det skymma ordentligt.

Och så spirometritestet jag gjorde.
Jag har ju fått diagnos KOL, vilket jag aldrig känt att det stämt alls.
Har alltid sagt att det verkar mer som astma, då jag läste om skillnaderna och astma mer stämt på mig.
Men läkarna som gett mig diagnosen har nonchalerat det och diagnostiserat utan hänsyn till
fibromyalgi och kroniska bindvävsinflammationen och dömt mina svullna leder med det som
stämmer med KOL, samt min dåliga kondition pga smärtan som gör att jag inte kan röra mig
så som dom anser att jag borde, när man är frisk.
Men nu, återigen (då den senaste provtagaren sa samma sak) så sa hon som tog testerna nu att:
"Du är inte helt fel ute med astma", då jag blåste betydligt bättre nu, som sist, och man kan inte
bli bättre
från KOL utan det KAN stanna av och inte bli sämre.
Annars är jag väldigt unik, som 'plötsligt återhämtat' mig från det, vilket jag håller osannolikt.
Nä, jag har blivit felbehandlad mediciniskt och ska få en mer astmanapassad inhalator.
Nu köper jag absolut att det är med "inslag av KOL", eftersom jag ju haft en antal lunginflammationer
och det tar ju lungorna stryk av, liksom astman ofta leder till just KOL.
Men det ligger INTE på nivå 2 och 3 som läkarna sa tidigare, utan i förstadium.
Alltså att, jag börjar ha KOL OCH det EFTER jag slutade röka.
Ni förstår väl att jag inte har den minsta tillit till läkare nu för tiden?!

Fibromyalgi-diagnosen och bindväv fick jag flera år senare, då jag dömdes som simulant i början.
Migränen dömdes jag som deprimerad och fick Cipramil i "förebyggande syfte mot huvudvärk",
som den läkaren sa... o.s.v. Jag visste inte ens vad Cipramil var, så jag trodde ju på honom,
men fick ju ingen som helst effekt av det och förstod inte varför alla frågade om jag var gladare nu?
Det tog över 4 år innan jag fick rätt diagnos och medicin, efter "tiotusen frågor" och div tester.
Det är som att, bara för att man är sjukskriven så ids inte läkarna
offra sin dyrbara tid från fikarummet, utan tar "första bästa närmaste nästan lika diagnos".
Fibromyalgin, var jag ju inte sjukskriven innan, men läkarna trodde att jag ville bli och sjukskrev
mig nån vecka här nån vecka där... tills jag sa att jag inte ville det utan vill veta varför jag har ont!!!
Det tog 5 år innan jag blev remitterad till reumatologen och där fick jag äntligen diagnos,
men då var redan försent att göra nåt åt det, annat än smärtlindrande.
Så nej,, jag har INGEN som helst respekt eller tillit till läkare/sjukvård.
Nåväl.. jag har i alla fall ALLTID rätt! Det räcker gott åt mig.


Nu kommer sonen, så jag ska gå och koka kaffe.


 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Be dom ta prover för Alfa-1-antitrypsinbris. Många sjukdomar kan kopplas till den. Tyvärr har läkare dålig koll på den och dess följdsjukdomar. Fibromyalgi är en av dem, och även reumatism

Disa E sa...

Tack för tipset men det finns redan dokumenterat. Fast läkare läser väl inte journalen.