söndag 1 september 2024

Hösten är här och lite annat



Ja, nu är det verkligen höst på riktigt.
Träden byter "outfit" med en rasande fart, från det grönaste gröna, till gult, vinrött, rött, lila och orange.
Doften ute är frisk och härlig och temperaturen sjunker, även om vi ännu har några varmare dagar
framför oss. Fast man känner tydligt nu att det inte blir så varmt som på sommaren även om det
är +24 grader varmt. Just idag är det regn och mulet, dock.

Och senaste då?
Jo, jag har burit bort möbler från altanen och gubben är/har varit sjuk.
Han har haft feber och dunderförkylning, men det är på väg mot bättringshållet, medan jag själv
har börjat snörvla senaste dagarna, utan att verka bli lika dålig som han varit.
Men snorig näsa har jag och hostar lite, så får se om det stannar därvid eller blir sämre?

Mer då?
Jo, vi sålde ju den där moviesoffan.
Varför?
Jo, för att gubben kunde inte sova i sängen igen, mer än någon enstaka timme åt gången, om alls.
Så det blev soffan igen och på grund av formen på sitsarna så var den inte skön att ligga i.
Han vill ju helst ligga längs med soffan även om det gick att fälla bak yttersitsarna.
Då blev det lite knöligt för dom är formade liksom "bilsäten" med upphöjning vid varje enskild sits.
Det var orsak 1 och orsak 2 var att:
Som man ser på fotot så är ryggstöden så höga att jag inte kan öppna fönstren utan att skjuta
fram soffan, som är svintung och då varje del är en enskild del, så lossnade dom från varandra
och var ett h-vete att få tillbaka, då man ska kryppa på golvet och fästa ihop dom på undersidan.
Med min kropp är det ingen hit alls... gubben klarar absolut inte av det.
Så vi insåg att det bästa var att göra oss av med den och det gjorde vi.


Och ner kom vår gamla svarta "U-soffa" igen.
Den når inte alls upp över föntserbrädan och enkelt för mig att öppna och det viktigaste....
Gubben kan ligga rakt!



Så nu har vi den tills den ramlar i bitar och köper en ny vid senare tillfälle.
Uppe i gubbens rum är nu dom vita fåtöljerna som jag fick av Katta L.
Det räcker gott däruppe till honom att sitta i dom gånger han är där.

Sen har det varit det gamla vanliga... Städ, tvätt, barn och barnbarn på besök
och vi har grattat Milla som fyllde år den 29:e denna månad.

Gubben och hans bror har ordnat med begravning, div papper m.m. för svärmors bortgång.
Hans bror fick ta över också, då gubben blev sjuk och inte kan var och ränna och göra det som ska
göras. Men det mesta och viktigaste är avklarat, såvitt jag vet.

Idag tänkte jag ta itu med lite tvätt igen om det torkat, det som hänger där nere just nu.
Tvättade ju i fredags och det kan ta lite tid på hösten då det är rätt fuktigt.
Men vi har investerat i en luftavfuktare som ska hjälpa till.
Så jag ska gå ner snart och kolla läget och är det torrt, då kör jag tvättmaskinen.
I veckan som kommer, ska gräs klippas och städas klart inför vintern.

Ha en go Söndag och fin kommande vecka!





 

Inga kommentarer: