torsdag 23 september 2010

Fibro symptomen.

Jösses.
Det är nästan så man blir mörkrädd när man läser det här. :D

I princip ALLT stämmer in på mig och det känns som att det är mig dom haft som exempel!!!

Symptom

Nu fick ju jag svar på massor av mina funderingar också, som jag inte vetat om förr.
(Fick ju bara en del av svaren tidigare, som magen och dylikt)

Som håravfall, minnesförlust, förrvirring , blankt i skallen, klådan i örona,
fallkänslorna vid insomnadet och bla bla bla...

Det här står till anhöriga på Fibromyalgi sidan.

Vad du INTE ska säga


Det finns en del saker du bör undvika att säga till någon som lider av fibromyalgi och många av kommentarerna har att göra med problemet att det är en ”osynlig” sjukdom – dvs. du kan inte fysiskt se symptomen. Någon som lider av fibromyalgi vill inte höra:

”Men du ser ju inte sjuk ut”
”Du har nog bara en dålig dag”
”Du inbillar dig bara”
”Du ska se att det går över”
”Men så illa kan det väl ända inte vara”
”Försök att ha en mer positiv inställning”
”Det måste vara härligt att vara ledig”
”Det hade kunnat vara värre”
”Försök att komma ut lite mer, så blir det säkert bättre”


Detta är typiska kommentarer jag mesta dels har mött genom alla år.
Dom flesta berör mig inte eftersom det tyder på arrogans och okunskap.
Men den som har retat mig är :
-Gud vad du har det bra som får vara hemma!

Kom igen och säg det, den dagen man själv har det likadant.
Då vill jag höra er säga.
-Gud vad jag har det bra!...Det är FAN INTE bra någonstans!!!

1 kommentar:

Flame sa...

woow!! tack för den länken. jag kände samma sak..det är mig dom skriver om.. här fick jag förklaringar på en hel del.