onsdag 19 januari 2011

"med ålder kommer visdom"

Det är lite lustigt det där hur livs situationer påverkar ens sätt att tänka.
Med tanke på bloggen innan här nedanför .

Förr var jag alltid empatisk och ödmjuk och kände med folk som hade det svårt.
Oavsett löneklasser o.s.v.
Det var på den tiden då Sverige och folket fortfarande var solidariska.

Idag känner jag bara skadeglädje , när jag läser om t.ex, hur tidigare höginkomst tagare och Alliansanhängare, förlorat sina jobb och tvingas gå från hus och hem, för att ha rätt till socialbidrag.

Jag känner ingen emapti med dom, utan snarare ,"Välkommen till den krassa verkligeheten!
Smaka på ditt eget bidrag till välfärden."
Förr tänkte man att: Jag hoppas ingen annan ska behöva gå igenom det här.
Idag tänker jag..HOPPAS att det drabbar dom också!
Inte sjuka och andra som haft det kärvt sen tidigare.
Nää..bara dom som bidragit till detta nya Sverige!
Dom som tycker att allt är så fantastiskt idag.
Dom som inte tar reda på sanningen och hur det kommer att se ut om säg, 10 år.
Dom som inte fattat att dom borde börja spara ca: hälften av sin nuvarande inkomst för att kunna ha inkomst vid pension, för såna pengar kommer inte att finnas kvar,
enligt de nya förslag som läggs fram och hur statens kassa minskar i takt med tiden. o.s.v.

Mmmm...många var förr likadana ...dom tänkte solidariskt men valde sen att se om sig själv, mig och mitt.
Och precis som dom har jag ändrat mina tankar om emapti, solidaritet och lojalitet.
Jag hoppas att alla höginkomst tagare snart ska drabbas av något som sätter dom i samma krassa sits, som hundratusentals andra i Sverige går igenom idag.
Att dom förlorar allt av värde, tvingas sälja sina hem och tvingas ut att jobba,
trots sjukdom och dålig ersättning.
Eller blir hemlösa och tvingas ta emot allmosor.

Elakt?!?!?..Nää..jag har blivit "gammal och klok"! ;o)

2 kommentarer:

♥ Babbi sa...

Det är många år sen jag började känna så....ca 20-30 år sen....redan då hade det börjat gå utför.
Politiker..oavsett tillhörighet...is the shit, för det är dom som är de sanna höginkomsttagarna. Karriärsugna blodiglar som skor sig på folket.

cw sa...

Jag kan inte annat än instämma i dina tankar. Exakt så känner jag också och det beror nog på att man märker att många som ännu inte drabbats inte ens VILL sätta sig in i hur det kan bli ifall man blir sjuk eller arbetslös.
Jag tänker precis som du...