lördag 11 juni 2011

foton och en låååååång historia,,,,,

Men vilken dag vi hade igår.
Varmt så man ba dog ihjäl sig och vad passar väl bättre då än att rota igenom mammas
skrotlåda med smycken??? :o))
*jag hade ju hellre tagit glass eller nåt,,,men okej , vi kör med smycken då...*


Mamma själv ser ut som många års bedrövelse och ville inte vara med på bild,
men för loj av hettan för att göra större motstånd än se besvärad ut.


...Så då tar man lite "snapshots" och knäpper på lite med kameran och
ser efter om man fångar nåt bra på bild.
Nåt blev det,men bra !??!?!
Ja, du Robin,,nån papparazzi blir du ju inte! :o))



Jiiiiisess så skrunklött man kan vara. :o/
...Hrhrhmmm,,,här skulle naturlagarna samarbeta lite bättre...
Fast då skulle jag ha "fläskveck" i hårbotten.



Vi går över till nåt helt annat....
Johanna och Robin har vattenkrig...


...och Zero får vara med, men ser ut mer som att han tänker :
-Just shoot me please!!!!


Appropå "shoot me"... det var den känslan jag fick lite senare sen.... *suck*
Jag ska berätta.....*suck igen*

Jag bad Jonas skjutsa mig på affären för jag behövde mer bindor & Jenny
tyckte vi kunde köpa nåt lätt att äta också....japp, så vi tog vår bil och for,
fastän Jenny hellre sett att vi tog deras...
Men jag tänkte som så att, vi ska inte slösa på deras bensin när det är jag som ska handla.
Jag är ju snäll och så,,ni vet. ;o))
"Shoot me" känslan har inte infunnit sig ännu...

När vi närmade oss skolan, så börjar det låta vääääldigt konstigt och bilen hoppar på ett märkligt sätt.
PYSPUNKAN!!! tänker jag genast och kastar mig ur bilen så fort Jonas stannat den.
Yepp....as flat as it can be, var däcket... :o/
Nu kände jag det första stinget av "shoot me", för jag borde ha tänkt på det INNAN vi for!
Jag vet ju om att det pyser luft ur däcken...Nåja, som tur var, så bodde ju bilmekare Bert bara ca: 30 meter,
från där vi blev stående, så jag tänkte att det är lugnt....jag går dit ....
Det praktiska med att bli stående nära en bilmekaniker,förutsätter ju att bilmekanikern är hemma....
Och det var han ju naturligtvis INTE !...åter ett sting av "shooot me"!
MEN, han  har en snäll fru, som skjutsade mig hem för att hämta kompressorn, så vi skulle få fylla luft.
........
Vi baxade in den i hennes bagage efter att ha laddat den en stund....Åker tillbaka till vår bil...
Laddnings-stunden var ju självklart åt h-vete för kort, för luften tog slut direkt, när jag började pumpa!!!
*Här sneglar jag efter en bazooka eller nåt och tänker..men SHOOOT me!!
Snälla Fru Mekaniker skjutsar hem mig igen för att hämta kabelvindan,
efter att ha dragit deras längsta skarvkablar så långt dom nådde...
.....
NU DÅ...tänker jag när vi är tillbaka till bilen som Jenny och Jonas vaktar medans jag åker som en tätting och hämtar hela garagets innehåll för lite PYSPUNKA och jag lagt ut kabelvindan över gator och gräsmattor... !!!! /:o(
Nåja...nu lever kompressorn sju och en jäla massa rövare, för nu kommer grannar runtom ut också för att kolla vad vi pysslar med... trevligt trevligt  /:o)...
*Shoooooot me pleaseee!
Luft har vi ,,men däcket fylls inte !??!?!
Jag sticker in handen runtom däcket för att se om det släpper ut någonstans....
Och GISSA OM det släpper ut nånstans ....det är orkanstorm på insidan av däcket för där är en
lång reva på hela skiten !!!!
*MEN SKJUUUUUT NÅN GÅNG!!!!! =o|
........
Finns det reservdäck??   Jorå , ett som är nalta större än dom andra...
Och vi som står så bra till med bilen , precis brevid trottoaren och däcket som är punkterat står ju naturligtvis alldeles intill kanten...skitlätt att få dit verktyg för att ta lös det....NOT... och så ska ju bilen hissas också!??!
Och "domkraften" som finns i bagaget var nog mer för en trehjuling för småbarn.... :o))
Hur tänkte BMW tillverkarna där??? :o/
Jaja...vi stod ju som sagt var brevid en mekanikers hus,
som turligt nog inte tagit med sig domkraften, som han gjort med kompressorer och annat. :o))
Så snälla Fru Mekaniker släpade ut den åt oss....stackars hon...
och den andra grannen sprang också och hämtade saker med ojämna mellanrum, som vi testade med...
och ...ja vi går inte på ALLA detaljer för nätet räcker inte till helt enkelt... * suck*
Appropå den grannen...tror ni inte det var Jehovas också...och jag som var så lengräddad i munnen och använde Benkes "milda ordalag" angående "Hitlerpulkan"!!!! :o|
Men det var inte värt att bli skjuten för...
det fanns betydligt jobbigare saker just nu, kände jag.... ;o)
.......
Åter till "pulkan".....*suck*
Anna-Karin (=fru mekaniker) & Jonas hissade i alla fall upp bilen på dragkroken vilket var tvunget, men inte att rekommendera, eftersom vi inte kom åt "bärbalken", då bilen stod så " bra till".
Nu då...Jonas tog reservdäcket och försökte sätta det på plats,,,, MEEEEN det var för stort för att få på plats, vad trodde vi...att det skulle gå lätt nu??!?!?
*men herreguuuud , var är alla krypskyttar, terrorister och
självmordsbombare när man bäst behöver dom???*
Nåja...jag kom i alla fall hyfsat snabbt på den briljanta ideén att släppa ut luft ur däcket,
vilket ju känns som en självklar lösning när man ska ha ett däck med LUFT I !!!! GAAAAHHH!!!
Grannen sprang hem och hämtade en pryl för att underlätta trycket där min tumnagel inte riktigt räckte till.
Sen fick Jonas hänga på däcket för att få lite tryck , eftersom det inte ville släppa luften helt.
Sen när det skulle på plats fick han pressa ner det lite och jag trycka in för att få in den.
Det GICK!!! YAAAAAAYYYY,,,,en stund, för bulthålen ska ju också passas in...
Ut igen och samma procedur en gång till men denna gången kollade han/jag in bulthålen.

NUUUUU..ÄNTLIGEN!!!!!
Hettan, värmen, svetten....men däcket sitter där...och se där...vilken TUUUUUR att vi har kompressor med oss, för det är ju som helt naturligt att man har det och skarvkablar, när man är ute och åker, ifall man får punka och däck måste bytas...så vi får in ny luft i däcket då....
( jag som inte skulle skita ner jmig idag...olja , fett och min nya fina vita tunika på,,,tjaaa va fan,,jag är ju Disa, då blir det ALLTID så här.)
........

Vi kom till ICA, en dryg timme senare, köpte ät bart och åkte hem...
Kände oss rätt nöjda ändå med insats , för att inte nämna dom andra heta känslorna som svallade.
Just som vi ska till att börja äta, så upptäcker Jenny att hennes I Phone är borta.
-Men ring på den så hör du ju var den är, säger Jonas till henne.
Så gör hon och går iväg för att lyssna efter den....
Då hör jag hur hon skrattar och jag säger till Jonas, inte helt förvånad.. - Nu svarade hon i den!
Och mycket riktigt, hon ser att det är "mamma och pappa" som ringer och säger - Hallå ... :o))
Då ba dog vi ... och jag glömde alla tankar om "shoot me".

Tills vi hade ätit klart....när jag kommer på att jag glömde KÖPA BINDOR!!!!! >:o(
*En atombomb, ett kärnvapenkrig på mig, är det för mycket begärt?!?!*

Sååå...det var ingen bra efter middag igår, kan man som säga, lite kort och koncist...
Ni får välja själv , vilket ni vill läsa.
Den korta eller den långa versionen.. :o))

Idag är en ny dag, sen säger jag inget mer förrän den är över....

Mera kaffe!

Fridens liljor på er alla.

1 kommentar:

cw sa...

herregud vad jag har skrattat… vilken dag alltså. Jag är impad av dig hur du fixade med däckeländet.
Hoppas dagen idag blir bättre:))))