tisdag 20 december 2011

traditioner är till för att brytas.

Hade ett snack, (läs chatt,) med dottern på fejjan.
Det gjorde mig genast på bättre humör och kläckte en ny tanke hos mig!

Jag ska sluta fira jul med tomtar och röda rosetter och pumlor.
Granen kan jag också skita i, den är mest bara besvärlig.
Kanske att man har någon slags annan symbolisk sak,
för att fira UT DET GAMLA ÅRET!

Ingen jag känner, i stort sett , har någonsin varit glad runt jultider.
Det är stress, press, julklapps ångest och bla bla bla..
Jag har i mååånga år försökt att kämpa emot och tycka att det är roligt i alla fall,
för att det är fint och yada yada yada..
Det har kommit att bli så att jag inte alls blir glad över att se tomtarna längre.
Tvärtom, så känner jag mest irritation!
Det röda, ska ju symbolisera glädje, kärlek och sånt.
Men för mig är det störande i ögonen med allt gytter som blir av alla färger.
Och någon glädje är det ju inte att tala om, när alla bara är stressade,
pressade, ångest och bla bla bla...

Såååå...allt rött, samt tomtar åker ut, förutom den bruna stora och dom vita.
För dom är inte så juliga i färgerna.
Röda pumlor åker ut ur granen...
Så långt har jag kommit, för att starta min nya tradition av årutfirandet..
(måste komma på ett kortare namn)

Sista månaden av året ska jag pynta ut det gamla..
för att sedan snabbt skruda om inför det nya !
Maten...tjaaa..skinka, karelestek och "julmat", är ju aldrig helt fel. ;o)
Varför byta ut det goda???

5 kommentarer:

anise sa...

Förståndig dotter är bra att "snacka" med..U GO Girl..man ska göra det som känns bra och skita i alla måsten..Jag blev oxå less på att ha alla röda pumlor..så för ett par år sen lyckades jag få byta dom mot konjaksfärgade..ett stort steg..Snart kanske jag får igenom Vitt å Silver..shhhh så inte gubben hör..efter Julafton skulle jag vilja kasta ut allt j..la pynt.
Härligt att du bestämt hur du vill ha det..
Må bra kram på dej
Anita

♥ Carina ♥ sa...

Klokt av dig att strunta i alla måsten och göra det du känner för. Välja ut go'bitarna "ur påsen", det var smart :)
Kram

Paula sa...

Kunde inte sagt det bättre själv!
Blir såå trött på allt pynt och skit, så jag orkan nästan inte se det! Det åker fort in i skåpen igen! ;)

♥ Babbi sa...

Jag älskar julen och pyntet...ända tills Nyårsafton är över..då åker det ut. Räcker det inte med att bara kalla det Nyårsfirandet? Eller Årslutet kanske...Kram

Anita sa...

Hejsan, hittade in på din sida, helt underbar design. jag har själv en blogg på blogger om mina vovvar. har suttit och funderat. hur i hela friden gör hon dom mallarna?
Ps! Det har med julen, jag brukar plocke fram mindre o mindre har jag märkt, när jag tittar mej omkring,hihi. Det blir nog jul ändå.
Kram Anita