söndag 29 januari 2012

passa ihop för att fungera ihop.

"Sådan Husse, Sådan Hund"
En del människor skaffar hund.
Många utan att ens fundera över vad man tar hem för hund.
Man väljer den för att den är söt, ser häftig ut, är stor, liten, man kan klä på den,
slipper borsta den, och allt annat möjligt som lockar.
Men man tänker inte på hundens behov.
Som..hundar gillar inte kläder eller spökas ut, för dom skäms oftast inför andra hundar.

Eller till exempel att skaffa en greyhound....
INGEN bra ide´ för en som är lat eller sjuklig.
Den rasen behöver mycket motion.
Eller en New foundland för en som älskar att springa elljus-spår och sporta.
Eller en pitbull, för en som är lite tafatt och har svårt att vara konsekvent.
Det KAN ju funka..men oftast blir det fel.

Det är samma sak med vänner.
Man passar inte ihop med alla människor.
Man kanske t.ex vill ha en vän som är intresserad av att gå ut och partaja.
Den här vännen vill partaja varenda helg, fredag som lördag.
Den andra bara nån gång per år...och helst utan alkohol och dyl.
Ingen bra kombination då helger är de gånger man kan träffas
för övrig tid arbetar man eller har mycket i hemmet...

Det är exakt samma sak med katter.
ALLA katter är inte likadana.
Först & främst beror det på ras och egenskaper.
Sen beror en del på "uppfostran" i uppfödarfamiljen = kattmamman.

En perser t.ex ska ju inte bo hos folk som inte gillar långhåriga katter,
för man orkar inte sköta pälsen.
Main Coon ska inte bo hos såna som är rädda om gardiner och väggar,
då dom är väldigt mycket för att klättra inomhus om dom inte har tillgång till gård, träd osv.
En del människor gillar lata katter, som håller sig för sig själv, men finns där som sällskap
och vill ompysslade ibland, då är perser/exotic bra.
En del vill ha katter som är sällskapliga och vill vara med där det händer saker.

Det roliga är bara att----
ALLA förstår sådana saker när det kommer till hundar och människor.
Men inte när det gäller katter.
ALLA tänker att...Men det är ju en katt, hur jobbigt kan det vara ?!??!
Det kan bli skitjobbigt när det blir fel oavsett vad det är---hund , kompis, katt, bil, sambo...Punkt.

 ketcup ketchup punkt punkt....

nää..nu fablar jag iväg igen...jag tänkte vara seriös. :o/
Men det är ju tanken som räknas.

9 kommentarer:

Marianne sa...

Djur och kläder...ryyyyser och tänker på en granne som stickat en vit/blårandig kreation till sin jack russel...Räta maskor i nåt lurvigt tjockt garn.Varje gång jag ser hunden säger hans ögon "ta av mig det här kliande skiten" och som inte det är nog så är den specialdesignad med hål för båda bak o fram om du förstår,tsss!
Kul att du berättar om maincoon,jag visste inte att dom klättrar...
Det du säger om vänner är mitt i prick.Jag blev bekant med en som sen visade sig vara en "kaffe(monster)moster" som knackade på v-a-r-e-n-d-a dag och blev sittande i t-i-m-m-a-r (ryyyyser) och bara babblade om sig själv.Till slut tackade jag för visat intresse och placerade en trampmina utanför dörren ;-) Skojar förstås!Men en sån "vänskap" skulle jag aldrig fixa,brrr!

Kramar om och önskar er en fin söndag :-)

Disa sa...

HAHHAhaaaa..ja du fattar vad jag menar och jag förstår dig...
Det där med main coon läste jag på nätet om den rasen, tog därför det som exempel bara.. har ingen egen erfarenhet av dom alls.
Jaa..man måste fungera ihop för att man ska trivas tillsammans kort och gott.

Kram på dig med. :o)

Babbi sa...

Helt rätt..även om katter är mer lättskötta än hundar så finns det krav som ska uppfyllas ändå för att alla ska må bra...Som min Larsa som har ett stort behov av social kontakt och kroppskontakt..då måste man finnas där så att han får utlopp för det. Allmänt så finns en ganska dåliga syn på katter och deras personlighet, och det är konstigt för många gånger tycker jag att katter har större och trevligare personlighet än hundar..det är bara det att dom har ett självständigare sätt än vad en hund har.

Disa sa...

Babbi..ja och där tycker jag precis tvärtom. jag tycker att katter (enigt mina erfarenheter till nu) visar att dom kräver mycket mer än hundar och ska ha sin vilja fram jämt :o))
Jag upplever dom inte alls som självständiga längre, mer än när dom är ute.Hundar är lättare att lära och mer benägna att vara till lags, medans katter vill att man ska vara dom till lags. ;o)
Men även om tycker olika här, så gillar jag dig ändå :o)
För vi "passar ihop " på andra sätt ! ;o))

cw sa...

Jag skrattar åt Mariannes ”trampmina”… hon e´så rolig.

Ja du har så rätt att "det blir skitjobbigt när det blir fel oavsett vad det är… hund, kompis, katt,bil, sambo”.
En del VILL inte förstå… men jag förstår dig.

På samma gång behöver ingen förstå för man måste göra som det känns bäst för sin egen skull.

Jag minns då jag skulle ta hand om Grå-Sune den där hittekatten men Nils ville mörda honom:)))) ojojoj så fel det blev. Jag var så olycklig och grät som ett stort skyfall:))). Lämnade tillbaka den till Djurskyddet och löste det sig så han fick ett nytt hem.

Många sa att jag gav upp för tidigt men jag fixade det inte helt enkelt. Jag är en mes:))) men jag är glad att jag gjorde som jag gjorde.

STOR kram

Disa sa...

Exakt Eva! :o) Man kan ju inte bara se till hur man själv vill att det ska vara...man måste ju ta hänsyn till den andra också oavsett vad/vem det är.

Jag gillar också Mariannes humor, som alla er andras också. ;o))
Mitt i allt allvar så kommer det alltid en "groda" som gör att man får skratta åt era inlägg!
Kramar stort tillbaka!

Mikaela Törner sa...

Tycker du har helt rätt!
Jag ska snart köpa en Chihuahua, och då säger nästan alla jag känner att det inte är en hund(alla får ha sina åsikter) men en hund är en hund!Och jag väljer en liten hund för det passar mig bäst. En liten hund som kräver mycket uppmärksamhet. Men man måste ju välja det som passar sej själv och hunden bäst.

Och håller helt med när det kommer till katter. Det kan bli jätte jobbigt. En katt kräver ju också mycket.

Disa sa...

Men så roligt :o) Och dom är ju så söta..även om jag föredrar stora hundar..men tänker inte skaffa någon för det har jag inte heller ork till.

Det är väl därför vi alla är skapta så olika för att alla ska ha någon/något som passar en i smaken :o)

Kram!

anita sa...

Du har så rätt så..jag har ingen katt för tillfället, fick låta min gamla mulle somna in för att år sedan 18,5 år gammal. Har inte riktigt kommit över honom än, hur löjligt det nu än kan låta.(Han va tyst,kelig o duktig på att jaga möss)spann så det dånade. Men till sommaren kanske. Om jag vågar ta hem en ny kisse för mina vovvar,
Kram