måndag 19 november 2012

men det är ju astma.



Hejsan..

Inatt har jag haft en dålig natt igen men lyckades somna om vid 4 snåret och fick sova till
7:30 så det är ingen brist på sömn trots allt.
*

Jag har gått och funderat över den här hostan som inte ger med sig ett dugg
och sökte på `långvarig ihållande hosta´ på nätet...
Hittade om astma och det stämmer ju precis till punkt och pricka...

Man mamma har astma också och jag har ju tidigare kollat
om allergin då jag alltid blev så hostig med katter.
Nu sist på Las pratade dom också om astma men jag var ju
lite feberborta, så jag minns inte riktigt vad dom sa.
Förra gången jag hade lunginflammation ville dom ju ge mig sån där
astmainhalator också, men jag tog ingen för jag fattade inte vad jag skulle med den till.
Deras information är ju väldigt knapphändig eftersom dom hellre pratar om kol
vilket dom gjort senaste 10-15 åren då jag varit på VC om div värk etc
så jag har ju som skagit dövörat till när dom pratar.


Men astman låter ju väldigt exakt så som jag har det...
Ibland kan jag som inte skratta för det börjar klia i halsen och så får jag en hostattack, samma det där med kalla och torr luft.
Sen kan det gå långa stunder då jag inte hostar alls.
Ena stunden kan jag göra massor utan att känna mig ansträngd i nästa blir det jobbigt bara av att sitta.
Och det jag också varit så fundersam över det där när dom pratat om slem som ska komma vid kol..jag har ju inte det..
Det är en torrhosta som retar och retar tills man nästan kräks.
Och ibland kommer det som vit skumaktig vätska.
Så jag får nog acceptera den där inhalatorn för att stilla attackerna.
Ska ta upp det vid nästa möte med läkare då.
Men det är nu märkigt att man ska måste söka på webben själv för att ge sig själv diagnosen för att läkarna hellre kör med koldiagnosen om du så har värk i ryggen eller vrickat foten.

Men det känns skönt att veta vad det är för det är jobbigt då det inte blir bättre.

Ha en skön start på veckan och en fin Måndag!

1 kommentar:

Ulla sa...

Astma,,,är du säker ?

Ha en bra vecka...kram