fredag 28 december 2012

"smygrasister"....


Jag har igen läst en artikel skriven av en tjej som har
utländsk pappa men vit mamma och född och uppvuxen i Sverige,
men möts av fördomar etc.

Det var en lång artikel där hon tog upp div, saker samt
om en mörkhyad flicka som vill vara Pippi Långstrump.
SJÄLVKLART ska ett barn, vilket som helst kunna vara Pippi....

MEN !!! Kommer till att gestalta personer i teater, film etc,
så kan man t.ex inte sätta in en vit Louie Armstrong, Martin Luther King,
eller den svarta pojken i boken Tom Sawyer.
Det skulle aldrig accepteras !!!
Men vita ska kliva åt sidan och släppa in svarta att gestalta vem som helst ?!?!?
Om inte så är man rasist ?!!?!

Man läser ideligen att:
Om du tänker si och så så är du smygrasist ...
Hänger du upp dig på pepparkakan eller tecknade disneyfigurer så är du smygrasist!!
Ööööööööhhh...jaha...men den som kom på ideén från början då att det var rasistiskt
att visa det då???
Jag hade aldrig ens tänkt i dom banorna för det var tecknade figurer i en tecknad film som visas på julafton för barn som inte ens tänker i dom banor som vuxna gör och lär dom att tänka likadant!!!
För mig gestaltade dom ingen speciell grupp/person, utan det var ritade figurer ungefär som streckgubben i "Hänga gubbe".
Eller själva Kalle Anka..det är en anka som har hatt och tröja.
Föreställer ingen person..lika lite som jag antagit att dom andra figurerna gjorde det.
Eller är han i själva verket en vit med stor käft som pratar rappakalja
och aldrig kan behålla brallan på ???
Jag vet inte...
Det verkar lika långsökt som att figurerna föreställde
slavar från 17-1800 talet för mig.

Visst kan jag förstå att man som mörkhyad känner sig kränkt för att man
förmodas vara invandrare och kanske inte förstår samhället som en "svensk" gör.
Men....där är också en sak som jag retar mig på...
Det är SAMMA sak för vita som bor i huvudsakligen mörkhyades länder.
Men ingen skriker rasism för att man blir kallad div saker eller behandlas på ett
annat sätt p.g.a hudfärg.
För det finns svarta som beter sig lika illa mot vita som vita mot svarta.
men det har inte med hudfärgen att göra..
det är individuell inskränkthet och idioti att tro att man är eljest p.g.a färg.

I Sydafrika t.ex var det en svart parlamenstledamot (??) som uppmanade till mord på vita.
han fick sparken..
I Sverige har vi Sd i riksdagen...dom sitter kvar.
Och att dom gör det beror inte på rasism utan att mesta dels p.g.a missnöje med politiken,
men även detta sökande av rasism i allting.
Man kräver att alla vita ska ta ansvar och erkänna rasismen och ta på sig det...
Men man får inte ta upp den motsatta för då möts man med just glåporden som
"smygrasist" etc om man inte håller med.

Jag tänker ALDRIG särbehandla människor bara för att man har en specifik hudfärg.
Man får ta lika mycket ansvar och ha lika mycket plikter
som rättigheter..
Jag tänker ALDRIG acceptera att bli kallad rasist för att jag inte anser att det är OK att
flytkingar får mer bidrag än svenskar får.
DET om nånting är ju rasism mot vita och lika lite där är jag med som i kvinnokampen att fördelar som kvotering, förtur o.s.v ska baseras på hudfärg eller kön !!!!

Accpetera för fasen att vi är ALLA likadana...
Den svarta rasismen är inte mindre hemsk än vit rasism.
MEN det är en grupp inskränkta individer som tror att det är skillnad !!!
Blanda INTE in MIG med DOM !!!!!
För annars kommer jag att blanda in alla hudfärger i vad vissa grupper av vad den färgen gör
och sluta behandla människor som lika värda..
Det är ju så man göder fram en onödig rasism---
för att alla inte dansar efter pipor som spelar falskt !!!

*tillägg senare*

Ett exempel på pipor som spelar falskt är :

Ett gäng svenskar med invadrarbakgrund kallar varandra blattar, nigge etc.
Det får dom för dom har en "samhörighet" och därför anses det OK, men att vita i samma gäng säger så just för att man är vit är inte det ....Okay?!?!?

Vem är då rasisten??
Dom som gör skillnad på "samhörighet" eller ??
Det är mer acceptabelt att kalla vita svennebananer och white trash för det är en minoritetsgrupp som säger så.. Okay?? Varför göra sig till en särskild grupp ?? Varför inte ta med folk i samhörigheten istället och acceptera att alla kallar vi alla för olika saker , många på skoj, många på allvar men gör skillnad på vem som är vad. Vän eller ovän.
Man kallar inte en vit bro´..för man har inte samma hudfärg, man hör inte "ihop"....hör man ofta.

Ääääääsch..kom igen när ni har nåt väsentligt att komma med , som diskrimenering i bussar, insläpp på restauranger o.s.v .. Vita får allt ta mycket skit också om man är tjock, smal, fattig, piercad , tatuerad , rakad, os.v. Folk är ju korkade lite till mans svart som vit som gul som röd.

1 kommentar:

♥ Carina ♥ sa...

Kloka ord!
Man blir ju bara trött på all hysteri som är kring rasismens vara eller icke vara.
Kram