fredag 15 mars 2013

Nu är vi där igen.kol el astma??

Min husläkare ringde mig i veckan .
-Du har definitivt KOL , är det ingen som har sagt det ?

Hmm.. *Du är min läkare , du har aldrig ringt och gett svar på prover.
Dom test jag har gjort med spirometrin har visat ökad utblås efter bricanyl. 
Lungröntgen visade ingenting , som hjärt/lung läkaren skrev i svar om det.

- Läs på nätet om KOL, så får du veta mer, säger han..
Jorå jag har gjort det och gjorde det igen nu efter jag tagit SPIRIVA eller vad det heter, som du skrev ut.
Känner dock ingen skillnad, fastän det ska vara snabbverkande
?!??!
Och ju mer jag läser om det , desto mer övertygad blir jag om att du har fel !
För dom spirometri tester jag gjort har visat på BÄTTRE utblås efter Bricanyl, vilket inte ska bli om det är KOL !

Från sidan 1177.se som du själv rekommenderade att jag skulle läsa:

"

Hur går en spirometriundersökning till?

Man får blåsa på olika sätt i ett munstycke som är kopplat till en apparat som kallas spirometer. Munstycket kan också vara kopplat direkt till ett spirometriprogram i datorn. Varje blåsning upprepas minst 3 gånger för att värdena ska bli rättvisande. Läkaren som bedömer undersökningen jämför med normalvärden för ålder, längd och kön.

Reversibilitetstest

Ibland får man andas in ett luftrörsvidgande läkemedel och gör sedan göra nya mätningar med PEF eller spirometri efter 15 minuter. Om man får betydligt bättre resultat vid mätningarna efter att ha tagit läkemedlet tyder det på att man har astma. Detta kallas reversibilitetstest. Man kan sitta ner eller stå upp vid undersökningen.
"

Jag känner att det inte är riktigt seriöst att skriva ut medicin INNAN man ens gör ett test före man påbörjar behandling. Den senaste jag gjorde var ju trots allt bara knappa 3 v, efter pneumokock / lunginflammationen jag hade som tar någon månad att återhämta sig ifrån och hosta samt trötthet kan pågå ytterligare några månader, tänker jag. Man borde utesluta astma först tycker jag, då det faktiskt är dom symtomen jag har och försökt förklara också. Så vitsen med att fråga mig hur jag upplever det är ju ganska onödigt om man redan bestämt sig för att jag har KOL !!??! ..eller ???

Nåväl..det skulle ju inte bli första gången som jag blir felmedicinerad..det har ju hänt förr att jag fått mediciner helt i onödan och ätit under många år, som gett mig tandlossning istället.

"Lita på Sjukvården".. Not really !!!

3 kommentarer:

Paula´z Värld sa...

Ojdå, krya på dej!


kram

Disa sa...

fast jag är inte sjuk ens :D

Britt-Inger sa...

Vore ju bra om det inte är kol !!
Lita på sjukvården ? jo, kan man det ? eller ?
Ibland kan vi nog med kanske inte alltid….
Ha en bra helg, kramen