onsdag 15 januari 2014

"skattesänkningen"

Igår fick jag papper från försäkringskassan som visar på min inkomst för kommande år med "skattesänkningen". .... ?!?!?!
Återigen får jag en lägre ersättning med en sänkning på nära 100 kr.
Skatten är densamma...dryga 30 %.

Så nu , idag 2014 , har jag ungefär samma inkomst som jag hade för 20 år sedan 1994.
Tyvärr dock inget barnbidrag längre som då drygade ut lite grann.
(den är f.ö densamma nu som då också, 1050 kr)

Tyvärr, så innebär ju inte heller den sänkta ersättningen billigare mat, billigare boende, billigare mediciner, billigare kläder, lägre momser, billigare el, telefon, hygienartiklar, försäkringar, billigare ungdom (20 år om en vecka),  som ännu bor hemma utan inkomst/bidrag som också ska försörjas, ha kläder, hygienartiklar, nöjen, mediciner etc.
(han har sökt in på Kom Vux för att få en del av sin riksnorm i uppehälle, resten får han söka socbidrag för = 400 kr för att komma upp till dom 3280kr, annars får han nöja sig med det ungdom under 20 ska ha drygt 2800 kr / mån. Andra alternativ  finns ju tyvärr inte idag för ungdomar annat än skola och lån, men han får bo hemma för att slippa låna)
Vi får dock stå för boendekostnad, mat, telefon, hygienartiklar etc, om han ska klara kläder, busskort samt skolmaterial och ev, nöjen.

Inga kommentarer: