måndag 19 maj 2014

Gräsfrö, brädor och korvsoppa.

Igår hade vi en underbar dag, med sol som strålade från himlen hela dagen
och man kunde förnimma den första riktiga känslan av att sommaren är på gång,
med plusgrader runt +20.

Gick runt på förmiddagen och tog kort på gården efter att jag rensat i rabatten
, gödslat och fyllt på ny jord.

 
Dammen forsar på och näckrosen har överlevt ännu en vinter.
T.om den vita jag fick av Ulrika lever,
men den syns så dåligt ännu att det inte är någon idé att fota.



Det är svårt att föreställa sig varje vår, att detta ska blomma och man knappt kommer att se jorden.
(tagit bort gruset nu och ändrat lite)


 

Inne i växthuset växer det också så det knakar i knutarna.
Tog hem rödmalvorna som Jenny skulle få , till henne.
För dom håller på att bli lite väl höga, så det blir svårt att forsla dom sen.

 



 

Lite gott och blandat så man har lite granna i år i alla fall.



 




Jag och gubben hann också vara och titta till svärfars.... grav !?
Heter det så när man är kremerad och ligger i minneslund ?
I alla fall. Platsen han ligger på är så otroligt fin med dammar med små broar över, vattenfall
och blomsterrabatter överallt.
Kan ju bara föreställa mig hur vackert där ska vara på sommaren.
Tänker ju fota mer sen.
(Där det är kors och en blå kruka till vä: är svärfars plats.
Sten kommer snart
)



Jaaa...sen var vi och handlade lite och jag satte igång en korvsoppa när vi kom hem.
Skrapade lite på framsidan medan den puttrade på. Under tiden var gubben och Jonas iväg och köpte lite brädor åt mig, som jag senare kapade till och fick in"golv" i växthuset, över där det var "lådor" innan.
Så nu kan man ställa tomaterna i krukor istället där inne.

Innan det var det ju en himla massa annat jag joxade med, sådde gräsfrö, gödslade mer o.s.v.

När kvällen kom, var jag så slut och hade sån värk överallt.
Och idag känns det inte just så mycket bättre, så därför är jag nöjd med att det inte är så himla fint ute idag, utan mulet och regnskvättar nu och då.
Då kan jag ta det lite lugnare och städa det värsta inne istället. :)
Och det passar bra så gödsel och frön får sitt.

Önskar alla en fin skön vecka !

Inga kommentarer: