tisdag 29 september 2015

fem dagar

Det här med rökningen och jag har ju varit lite sisådär.
Jag har sagt flera ggr att jag ska göra ett försök,..sen har jag liksom bara..
-aaaah va fasen..jag gör det en annan dag.

Men den där annandagen kommer ju liksom aldrig om jag ska hålla på och tänka
-Det ska inte vara tvång..jag får ta ett bloss om jag vill och bla bla bla,,yada yada yada.

Så den 23:e (nu i sept) på kvällen, när jag gick och la mig ( som så många ggr förr) tänkte jag att:
-Nu J**LAR Disa !!! Tar du dig i kragen och slutar..ingen cigg imorron på morron.
Japp..det gick ju schiiitabra..för jag glömde som vanligt bort det fram till lunchen.
(ca 10:30 snåret när gubben brukar komma.)
Jag hann röka tror det var 3 , kan ha varit 4 också..inte säker men...
SEN har jag inte rökt mer.
Så idag är jag inne på 5:e dagen utan..inte ett endaste bloss.
Är som vanligt inte ens sugen egentligen mer än att, på morgnarna när jag kliver upp lite trött i mössan så är vanan och första tanken "kaffe och cig"..men jag går ner och tar kaffe och en snus.
Och som vanligt inte ens efter maten..det som var värst förut.

Så nu hoppas jag verkligen INTE att jag kommer tillåta mig själv att tänka:
-jag ska ba testa och se om det är gott,,eller nåt annat sånt där tramstöntigt som folk alltid brukar göra när man slutar med div grejer.
För nu ska jag tänka..varför ens testa ?! Du vet ju att det inte är gott, det är dyrt , ohälsosamt m.m.

Och det bästa är att..jag tog inte ens Spiriva igår, så det kan jag väl också sluta med helt..och slippa muntorrheten, kostnaden och så.
Då sparar man massor med pengar.
Snuset kommer nog gå bra att sluta med eftersom jag snusat förr också och tycker inte det är så där väldans gott egentligen utan mer en "jaggörnåtannatiställetförattröka" grej.
Byter nog ut det mot tuggummi snart,,bara det att jag får så ont i käkarna av att tugga det.
Men det löser sig. Bättre göra det och bryta dom där fula rutinerna när man är uttråkad och gå och röka bara för att , i alla fall.
Det gäller ju att komma på nåt annat, vet inte bara vad ännu som ska ha samma effekt.
(= avslappnandet)

Änniväjjs..jag har inte rökt på fem dagar nu. Och det går bra , som vanligt .

Inga kommentarer: