fredag 20 juli 2018

Lite gnäll igen.

Idag har jag varit ute på förmiddagen
och trimmat ner lite gräs där det är mycket skugga eller vattnas.
Ser inte klokt ut med höga gröna tussar här och där , i det annars brunbrända gräset.

Det är varmt och kvavt, men det kommer in moln nu, som ger lite skugga.
Men direkt svalt blir det inte ändå.  Det pratas om åska.
Det älskar jag i vanliga fall, men just nu känns det inte så där jätte-okej.
För kommer åska före regn så börjar det nog brinna där blixten slår ner.
Och det behöver regna ganska bra före för att det inte ska ta eld.

Senaste dagarna har jag inte , trots att det gick så bra i början,
inte pallat med att vara ute längre stunder.
Korta stunder går bra, men jag måste fort in igen.
Huvudet dunkar mest hela tiden och ögonen svider konstant.
Slö som en sengångare knatar man runt och känner rastlöshet, trots att man inget orkar.

Längtar efter svalka, för jag har många projekt som jag vill börja ta itu med.
Ett ganska snart projekt är , att tömma sommarblommorna ur krukorna.
Dom börjar vara jättefula och trötta t.om dom fastän dom får vatten varje dag.
Grusnejlikan är på sina ställen lika brun som gräsmattan.
Ska försöka få ihop lite fröer innan dom kastas.
Vi är bara i slutet på Juli och redan börjar träd vara gula.
Ger en alltför tidig höstkänsla när man tittar ut, fastän vädret är som i utlandet ?!
Ingen ordning på allting.
Men jag märkte igår kväll att, det börja skymma lite på kvällarna nu.
Det välkomnas MYCKET !
Har väldigt svårt för våra ljusa nätter och trots alla år man bott här uppe,
så har jag inte lärt mig att uppskatta det.
Mörkt ska det vara på nätterna och jag avundas alla i södra Sverige som kan sitta ute , ljumma sommarkvällar med sina fina utebelysningar !
TÄNK bara så mysigt det skulle vara att få göra det !
En iskaffe eller vanligt kaffe, tända ljus och ljusslingor på altanen !
Det vore underbart.
Men näää...här har vi en soldjävel (så får man inte säga) som lyser in i sovrummet morgon som kväll.
Nu ska jag gå och sura i nåt skuggigt hörn tills jag blir snäll igen.


Inga kommentarer: