tisdag 9 juli 2019

Vilken dag !


Sinicca kom med ungarna på förmiddagen, som vanligt.

Efter kaffet tog vi ungarna och gick till dottern en sväng.
Sinicca ville se deras nya fina sovrum som blev klart och inflyttat i igår.
Vi var ute på gården , eftersom vi haft så fint väder idag.
Luna hittade en "hoppkompis" i lekstugan och det bar snabbt iväg till...

 

..studsmattan och det blev inget foto taget där för jag fick skynda mig att hjälpa henne in.
Jonas fixade till trappan till nya poolen....


...för Milton ville bada och Lunas ögon var stora som tefat av förtjusning när hon
såg vad som höll på att hända och snabbt som ögat skulle ut ur studsmattan igen.
Hon ville allt bra gärna bada hon med, men det är lite väl kallt ännu,
så hon fick bara plaska lite med fötterna en stund.
Milla kom också ut och badade efter en stund.

 

Vi gick hemåt vid 11-snåret för Luna skulle äta lunch och sen sova middag,
så dom fortsatte hem till sitt och jag hem till mitt.
Tyckte inte att jag hann vara hemma alltför länge förrän telefonen ringde vid 12:57
och Jenny sa att deras honkatt Savannah (neva masquerade)
hade fött 4 ungar !!!
Jag snabbade mig dit igen och mycket riktigt...4 små alldeles nya pälsbollar låg där.
Det gick en stund, så började vi märka att det var nog mer på väg.
Det drog ut lite på tiden en dryg timme så fick hon värkar.
Och en femte unge kom.
Men vi alla såg ganska fort att det inte var som det skulle med den.
Savannah tvättade och puffade på en stund, men liksom slutade efter en stund.
Och när Jonas sen lyfte upp den så såg vi att den hade bråck på magen och tarmarna tittade ut.
Jonas "baddade" den i ljummet vatten för att få igång den och den kippade efter luft nu och då.
Jag försökte massera den lite och ge konstgjort andning i små små snabba puffar , medan Jenny ringde veterinär för råd och hjälp,
men dom sa att dom inget kan göra på så små och dom skulle mest troligt inte ens hinna fram
så hade den dött ändå, så vi fick låta den lille somna in.
Då minsann kom det nya värkar och en sjätte var på väg.
Här kom det en med baktassarna före så Jonas fick hjälpa Savannah på traven och dra.
Det också med veterinärs inrådan och assistans i telefon.
Den var det full rulle på direkt.
Så när jag gick hem senare så var det 5 friska fina små ungar som diade och Savannah var trött.
Om det kommit fler eller vad som hänt senare vet jag alltså inte än.
Men so far, so good.

Fotona nedan är tagna när det var 4 ungar , så även i filmen.

 




Sååå..vilken dag det här blev !
Spännande värre.
Och nu håller jag tummar och tår att allt gått bra fortsättningsvis för kattmamma och små ungar.


Inga kommentarer: