måndag 2 september 2019

Ny månad, ny vecka.


Vi har Måndag, vi har September och vi har en ny vecka att fylla igen.

Ja, igår kom ju 1:a September och sällade sig i skaran av månader av detta året.
Och med den kommer hösten in-klampandes med stormsteg, nästan ordagrant,
för det började blåsa rätt hårt här och molnen hopade sig och så kom regnet,
efter några dagars sol.

Träd börjar skruda om till gult på vissa ställen och blommor lämnar sina sommarutstyrsel.
Men gräset har återigen blivit grönt med blötan som stått i ganska rejält på senare tid.


Jag älskar hösten !
Hösten leder till vintern och vintern är mina favorittid, med mörker och mys och tända ljus.
Vår och sommar i all ära, men mörkret är min tid.
Då märker jag (mitt huvud) inte av väderväxlingar lika mycket,
eftersom det är mörkt större delen och kyligt.
Därmed slipper jag migrän lika ofta, som under sommarhalvåret.


Blomman för dagen , eller åkervindan, kämpar med att klättra vidare och har sökt sig under altanräcket upp efter cafébordets ben.


Den har blivit kvar efter vi byggde altanen, i gamla rabatten som fanns bredvid trappan, förr.
Där kommer den år efter år och växer jäms "rasterstaketet" vi har runtom, där under.
Min cykel som också står där ,
brukar bli "gisslan" så man får verkligen ta i ibland när man behöver den.


Uppe på altanen blir det mindre och mindre saker kvar.
Igår åkte "hängrottinggungan" ner och parasollet har fått lämna sin plats,
så gasolgrill och avlastningsbord har fått ta över den hörnan.
Dyn-lådan ska också få flytta därifrån och inta vinterförvaringsplats.


Tack för detta året kära sommar, vi ses nästa år igen.
(hoppas du är bättre då)
Farväl Augusti, Välkommen September.

Välkommen höst !


Inga kommentarer: