söndag 26 januari 2020

Onödig info om hur jag tänker.

Tankar om detta med hur man skriver barns ålder...
Ett barn som är ett och ett halvår gammalt, skriver dom flesta 1, 5 år.
Vilket jag inte förstår hur man får ihop det ?
För , att kunna få det fasta talet 1 år så måste man först ha 12 månader.
Hälften av 12 = 6 och därmed borde rimligen ett och ett halvår, skrivas 1, 6 år.
1, 5 år är ju lika med 1 år och 5 månader.

Har man en tårta i 12 delar och man äter hälften av det, 
så har man ätit 6 bitar..inte sant ?

Man kan förvisso tänka att tårtan delats i 12 delar från en hel..jaaa.
MEN man kan INTE få 1 år, utan att ha lagt ihop 12 mån först !
Därför måste man med tårtan tänka bakvänt.
Den har bakats ihop av 12 delar som lagts ihop till en hel.

Jag tänker då automatiskt alltid när någon skriver 1, 5 år att det är 1 år och 5 mån.
1 år ar ju det slutliga talet av fasta 12 mån, medan siffran bakom kommat är månader
och för att få ½ år , så måste man ha 6 mån.
När man räknar år, så får man ju bara 1 hel av 12 delar
och därför är 0,5 delar bara 5 månader.
Så tänker jag.

2 kommentarer:

MirandaMaräng sa...

Ja det är märkligt. . .fast jag har aldrig tänkt på det viset! Står det 1,5 så tänker man automatiskt på 1 och ett halvt år! Men egentligen är ju det som du skriver 1 år och 5 mån! Hmmmm. . . . . Eller oxå kan man skriva 1 ½ år!
Ha en fin söndag!
Kram

Disa E sa...

Ja, men exakt 1½ år är ju mer rätt.
Jag förstår ju alltid snabbt ändå att man menar 1½ år, men jag blir förvirrad också och undrar om det är det man menar eller 1 år och 5 mån.
Ha en fin fortsatt Söndag du med.
Kram