måndag 25 januari 2021

En hackspett räcker


Tänk, att det räcker med at få se en hackspett så lägger sig irritationen . 
Nåja....det värsta hade ju lagt sig redan innan.
Det jag skrivit om tidigare var ju mycket pga trötthet och utmattning av allt skottande.
Men att se en hackspett gör mig lite extra glad att få se.
Att den också hittat hit för att få i sig mat och förhoppningsvis klara denna
snörika vinter, som annars tvingar ut andra stackars djur, som rådjur och älgar,
som inte hittar föda i skogarna nu.
Om jag vore rik så skulle jag köpa hem hö och havre och lägga ute åt dom också.
Tyvärr innefattar inte min börs/kontokort, sådana mängder med ekonomi .




Dom mindre fåglarna kom fram igen för att äta så fort den värsta blåsten lagt sig.
Har en stor flock som varje dag är här och tar sig munsbitar.
Morgon, lunchtid och kväll kommer dom, oftast.
Dock är dom svåra att fota samtidigt, tro mig, jag har försökt.
För dom kommer snabbt och flyger iväg lika fort för att äta det dom tagit
och sen återkommer för att hämta mer.
En del sitter under taket och äter och där ser man ju dom inte,
annat än när dom kommer ner.
Älskar att se dom.

Många stör sig på rådjur som kommer och äter från deras gårdars grönt.
Här var dom och krafsade fram mina jordgubbar och åt från det, när vi 
ännu inte fått dessa mängder.
T.om det gjorde mig glad, att veta att dom fick i sig lite i magen.
Jag menar.. jordgubbar kan jag köpa nytt, om det nu ska vara så viktigt.
Hellre att djuren överlever, än min plantor, för dom kan jag återställa.
Ja, sån e' jag...obotlig.
Sen finns det ju naturligtvis undantag, som skator.

Ha en Fin ny Vecka !
 

1 kommentar:

Brittan sa...

Hackspett kan bli irriterande men kul att den kommer! Många djur har svårt hitta föda när det är mycket snö vi har haft en kanin i trädgården men plötsligt så bara försvann den och jag slänger gärna ut mat (brödsmulor från brödkorgen) till fåglarna som kommer hit .
Ha en fin vecka du med
Kram
bians.bloggo.nu