torsdag 27 maj 2021

Trädgårdsbestyr när Livet går vidare


Åter en morgon som man vaknar upp till med sol.
Och det ser ut att fortsätta så nu, så det blir nog sommar snart.
Graderna är aningens för kalla än för att kallas sommar dock.
Men snart så, då är vi där.

Trots gårdagens sorgligheter , så fortsatte sen dagen med vardagliga bestyr.
Livet måste ju fortsätta gå vidare, medan man sörjer och minns.
Jag hade Louie och Lava nästan hela dagen, när Robin och Sincca var på
handledarkurs för körkort till henne och småflickorna var med mormor efter dagis.
Jag var ute och planterade ut lite mer blommor och idag ska jag fortsätta
med dom få som är kvar, resten får dottern hem till sig.
foton från förra sommern i Juli


Det blir väldigt lite blommor, jämfört med vad jag haft förr.
Men så var det ju också tanken att skära ner på just sommarblommor
och gå över mer till perenna växter.
Så det är vad pengar ska läggas på framöver och kanske man kan få skott
 av syrran Mia ... hon brukar ha en del till övers.
Måste ta med spaden någon dag här också och åka och gräva upp lupiner efter vägkanten, där det börjat sprida sig massor.
Vet inte om det planterats, men misstänker att det följt med i jord då dom lagat till
efter vägarbeten som gjordes för några år sedan och sen börjat sprida sig.
Trots alla varningar om den invasiva plantan, så har jag alltid haft bukt på mina.
Det är en av mina favoriter också och mina är borta sen några år,
då kylan tog dom en vinter och aldrig repade sig.
Jag har ju alltid klippt ner blomman innan den börjat fröa,
så den har inte kunnat sprida sig den vägen med självsådd.

Mina atlasblommor som jag satte, lever ju ännu, men dom är verkligen inte vackra.
Tänker att jag gräver ner dom i någon hörna dör dom får blomma, 
men man inte ser bladverket, som är mer eller mindre obefintlig.
Men den brukar ju kunna blomma vackert ändå.
Det gjorde den förra sommaren som man ser på fotot nedan.



Trimmade gjorde jag igår men klippte inte med klippon.
Det behövdes inte än, såg jag när jag var klar.
Så efter jag planterat dom 4 petunior som är kvar, så ska jag börja ta itu med
delen där komposten var senast och laga till så det får återhämta sig med tiden.
Plankhögen måste flyttas också, så den lär ta tid för det är mycket plank
för en sån som jag att flytta på och gubben är ju i ännu sämre skick,
så han ska inte ens vara där och bära, så det lär väl bli en hel del jobb
med att jaga bort honom också, när han kommer och ska hjälpa till :D
Ja, det är en hel del som ska fixas och lagas och tur sommaren är "lång",
så man har i alla fall några månader på sig att få till det.

Livet går vidare




 

Inga kommentarer: