tisdag 14 september 2021

Tandlös och vatten

Jamen igår då först...
Det blev ju att dra tanden , för mycket riktigt så hade det blivit inflammation.
Den satt så in i helskotta att den delade sig i 3 delar,
som han fick borra och bända och bända och borra och dra och slita och borra och bända ännu mer.
Men efter en bra stund så släppte även den sista biten.
Nu blir det väldigt besvärligt för mig att tugga mat, eftersom jag aldrig fått alla ordinarie kindtänder
och dom 3 jag hade är borta, förutom visdomständerna längst in.
Jag ska kolla upp detta med titantänder och ev kostnader för det och se om jag kan få låna pengar
till att sätta in 2 , en på vardera sidan, så jag kan äta. Mina framtänder har ju förflyttat sig
sedan jag vid 39 års ålder drog ut min sista mjölktand som var i överkäken på vä:sida och inte heller
där har det kommit någon ordinarie tand, så det finns som inte många ställen på i min mun där tänder möter varandra på ett sådant sätt att jag kan tugga. Och som sagt, framtänderna då på vä: sidan har ställt sig så att dom pekar utåt i munnen... pga att jag drog den där mjölktanden.
Tycker det borde ha blivit tvärtom att dom gått inåt i munnen istället,
då det blev mer plats där, men nej.
Jaja..ytterligare en tand och 858 kronor fattigare blev jag.
Idag då, som är Tisdag, så har jag städat här hemma och sen åkte jag och gubben ner till sonens hus.
Där var det tomt på folk för båda jobbar och barnen är på dagis.
Vi drog igång vattnet åt dom i köket och det blev så att jag fick bidra med en stor del av det
jobbet, då gubbens axlar är i så dåligt skick att han har svårt att lyfta armarna utan att skaka
jättemycket. Så jag lekte rörmokare, också med dåliga axlar men i betydligt bättre skick än gubben.
Tyvärr så håller kommunen  på och gräver utanför på deras gata, så dom har avstängt vatten på
dagarna, så det lilla tryck som var kvar i rören , var det vi kunde använda för att se att det inte läcker.
Och så långt vi kunde se, så var det inte läckage.
Men jag lämnade papper på rören så man lätt ser om 
det läcker på någonstans. 


(lådorna/luckorna har en skyddsfilm på ännu, därav den blåaktiga färgen. det är svart annars)


Det rinner i kranen i alla fall. :)


Skönt för dom att få börja använda köket lite smått, som bara att kunna ta vatten i köket
istället för att hämta i badrummet, underlättar ju en hel del, speciellt med småbarn och djur.

 

Inga kommentarer: