onsdag 29 september 2021

Trött bukett, mat med potatis och tvätt

Nästsista dagen av September har vi och Oktober kikar fram vid hörnet.
Den fina blombuketten jag fick sjunger nu på sista versen och har blommat så otroligt vackert
och trots sin trötthet, fortfarande är vacker med en del torra kronblad.


Alltså... sååå vacker !


Den dagliga sedvanliga städningen är gjord och tvätt snurrar i maskinen.



Mycket trevligare att gå ner när det är storstädat och rent och uppfräschat, med helvita
väggar och allt det bruna är borta. Sängkläder och badlakan står på tvättlistan idag och
alla mattor som legat "restade" är tvättade och rena sen igår, efter jag hade städat klart där nere.

Vädret är mulet och det ser ut att börja regna snart och efter 2 dagar med sol och huvudvärk
har jag istället huvudvärk nu för att det växlat om till mulet. Tur det finns tabletter som oftast
mildrar det värsta. Gubben jobbar och har jobbat alla dagar denna veckan, några timmar här
och där, så jag har som egen kupé om dagarna och får massor gjort ändå.
Köttfärs är framtaget ur frysen och ska bli gratäng eller *sörsseli, har inte bestämt vilket ännu.
Men vilket som blir med potatis i alla fall.
* finns olika benämningar på det från finskan, men för mig är det "vit köttfärssås med purjolök"*
Nu ska jag sitta och se tv en stund innan det är dag att gå ner och hänga tvätt och stoppa i nästa i maskinen.

 

Inga kommentarer: