torsdag 25 november 2021

Gammalt blir nytt och tea och en massa "sånt" däremellan

Vi har Torsdag och det är kväll.
Gubben tittar på hockeyn och jag sitter här efter en lång dag.
Det hade kommit bra med snö i natt och det har snöat hela dagen, så det var dags att ta fram
slungan igen och gubben tog på sig det, eftersom jag städade och skurade inne.
Han hann inte särskilt långt innan vår gamle trotjänare började lukta bränt och strax bara lade av.
Så det var bara på med paltorna och det är inte vilka paltor som helst, utan varma vinterpaltor.
Redigt kyligt nu med flera minusgrader och fler ska det bli! LOVE IT så här lagom till jultiderna!

I alla fall..vi åkte ut på Solbacken och in på Jula och köpte en lite nyare men nättare och starkare
modell av vår gamla som verkar funka alldeles utmärkt, då gubben gick ut och gjorde klart det han
påbörjat. Jag fick ta tag i städandet igen och skura klart här inne. Så nu är golven rena och fina inför
1:a advent...en stund i alla fall.



På Jula fick en vattenkokare följa med hem, för jag har börjat gilla tea och idag testade vi en ny sort.
Chai-tea med kanel/vanilj och lite annat, som smakade väldigt juligt med toner av
äppelpaj, pepparkaka och aningens glögg, tycker jag och gubben höll med.
(det är alltså en "ny smak" för oss som inte dricker så  mycket tea, för vi är mer kaffefolk)
MYCKET god och har ni hört vad "belevad" jag verkar. Lite "english ladylike" :D
Tro mig..det är såååå inte jag, men ibland kan jag faktiskt låta lite "fin".


Igår var vi och gjorde bort lite julklapps/födelsedagspresenter och därmed är äldsta barnbarnet klar.
Hon flyttar ju nu på Onsdag 1:a December och fyller år den 10:e, så det blir lite "kombi-presenter".
Nu är det bara dom 2 "mellanbarnen" som måste shoppas till och än är det gott om tid.
Milton ska också ha födelsedagspresent för han fyller år den 22:a December.
Minstingarna är ju klara för länge sedan och Luna som fyller år den 6:e December,
har även hon present färdigköpt. 

Och igår då... jag var så duktig som helst, för inte nog med att jag bäddade rent och städade uppe och
nere, utan jag skruvade isär bordsskivan som vi tog hem från Jenny och Jonas innan vi köpte det nya.
Den har ju stått och skräpat nere i källaren vid tvättstugedörren i evigheter nu och stört mig.
Så jag skruvade lös dom där "förlängarmojängerna" som man drog ut skivan med och bar ut skivorna.
Så HIMLA skönt att få såna där störande objekt bortburet och sen få städa upp ordentligt.
Det var precis vad jag gjorde när jag burit ut det. Så alla 3 våningarna blev dammsugna samma dag!
Det var inte igår det hände, kan jag lova.. eller det var det ju , men hör inte till vanligheterna.
Dock blev jag alldeles slut av allt detta så det blev ingen middag för oss.
Men det gjorde absolut ingenting, för vi var in på ICA MAXI och handlade lite
och där följde det med färdigkokt skivad skinka med hem och den fick väldigt gärna
trycka in sig i våra munnar och mätta våra magar med hjälp av mackorna
dom låg på. SÅ HIMLA GOTT !!! Och till det drack jag minsann tea, Forest Fruit som är så god.
Myser.. men gudars vad jag myser här hemma nu i mysljuset från stjärnor, stakar och gran
och mörkret har fallit men snön lyser upp!
LIFE IS SO GOOD !





 

Inga kommentarer: