torsdag 3 november 2022

Upp och ner...

 

...leder ledstången hela vägen runtom trappan.
Från den smutsblaskiga fula ekträfärgen....




..till grå, ser bättre ut på den snart 100-åriga inredningsdetaljen, som var bland det
första som åkte ut när vi köpte huset och renoverade hallen med ny färg.
Då ville jag inte ha ledstång och vi har klarat oss utmärkt utan den i de 33 år vi bott här.
Men med knän som spökar och värk i benen så är den bra att ha och med färgen som sagt...
mycket finare än innan. Idag ska jag få på andra varvet av den grå färgen och sen måla
väggfästen vita för dom är så rostiga och fula och gick inte att tvätta upp till sina forna glans.


Lite charmigt ändå med den åldrade, lika krokiga som jag, ledstången som fått sin plats igen.


Lampan ska ner och få ny färg den med liksom övriga saker som hänger där.
Eller så byter jag ut dom... fast lampan blir kvar för den gillar jag.

Och slutligen... nu får det börja snöa snart, för det är så himla svart här och blir det tidigt
tack vare att man envisas med att få "en timme mera dagsljus" med att ställa tillbaka klockan
och det leder till att vi nu har svart ute från kl:16 istället för kl:17.
Säger som den gamle vise indianen..
Endast dåren klipper av en filt i ena änden och
syr fast i den andra och tror att den blivit 30 cm längre.


Inga kommentarer: