onsdag 22 februari 2023

Bland diskmaskiner, parfym och kläder

"Morgon har brakat", i alla fall för mig för jag är vaken och vi har....



Mer som har brakat, var vår diskmaskin, endast 1½ år gammal, när den plötsligt började lukta bränt,
förra veckan när jag slog igång den. Vågade inte låta den köra klart och sen fick den stå
till på Fredagen. Gubben hade tänkt låta den repareras så i Måndags skulle han göra "felanmälan".
Men där skulle det skickas med en hel massa bilagor på vilket märke, årsmodell, typ, kolfilter,
när sket du sist, vilket toapapper använder du, varför det o.s.v... nja, kanske inte de 3 sistnämnda men nästan.
Så han struntade i det och vi åkte på Elon och köpte en ny istället.
Denna gången ett mer känt märke och med 5 års garanti, för på den gamla (Logik) var det lämpligt nog
endast 1 år och därmed hade gått ut och hoppsan hejsan vad oväntat att den skulle gå sönder just då...
eller också inte. Den nya är en Grundig och stå nu i köket, helt ny och ännu oanvänd.
Vi hade sån tur att det fanns hemma på lager, för det är inte vanligt att det brukar finnas och speciellt
inte vår ovanliga lilla storlek och därmed är den alltså redan i vårt kök.
Robin kom efter jobbet och bar in den åt oss från bilens bagage, på Måndag afton.




Mera i Måndags då...
Jo, jag blev ju utan bankID i Fredags efter mobilbytet så jag åkte in till stan för att fixa nytt på banken.
Dosan hade ju avaktiverats pga för låg aktivitet, så det gick inte med kortläsaren och pinkoden hade jag ju glömt.
Så på banken fick jag låna en kunddator och knappa in nytt bankID med ny pinkod
och så skönt det kändes när jag var klar med det. Som att få på sig kläder efter att ha sprungit naken-
känslan, som många säkert upplevt i obehagliga drömmar... i alla fall jag.

Gubben skulle hämta upp mig på stan senare,
efter sitt besök på LAS där han solar 3 ggr i veckan, så medans jag väntade på att han skulle bli klar
gick jag vidare till CK och där gick jag in på Kicks. Hittade en "tröstgåva" till mig efter "traumat"
med bankID. En Dior parfym som jag föll för, så jag valde en 50 ml flaska.
30 ml kostar 615kr-ish och 75 ml går på runt 1400 kr, så jag gissade där att min skulle ligga runt 850 kr.
Men håhåjaja, vad jag gissade fel.. för trots 'ny kund-rabatten på 20% blev det 1040 kr!!!
Ordinarie pris var 1300kr drygt!!
Okej.. då är det ju bara att betala och se glad ut... vilket inte varade länge för nu funkade inte
VISA kortet?!?!?! 'Då har det väl blivit spärrat pga mina otaliga försök att logga in på banken tidigare!?
Som tur var gick det att betala med Klarna, så det gjorde jag. Som ny kund ville hon i kassan
skicka med lite extra -... och då får du en ansiktsmask som du har på i 10 minuter, sen tvättar bort.
-Ja det kan jag behöva på mitt skrynkelnylle, sa jag och hon var snabb med -Ja herregu.😂
Många skulle väl bli förolämpade där och känna sig kränkta, men jag tror att hon läste av mig ganska
bra, för jag började skratta och tyckte hon var härlig, denna unga hjälpsamma tjej.
Sen undrade hon om det var en man eller kvinna som skulle möta upp mig, då jag pratat med
gubben tidigare i mobilen medan vi letade parfym, så jag sa att det är gubben.
-Då skickar jag med en provdoft till honom också, sa hon och kastade ner i påsen.
Sen tackade vi av varann med våra snorrinniga näsor, snörvlade och önskade varann krya på och jag gick för att möta upp gubben som nu befann sig inne på CK och åkte hem.

Sorgen över det "spärrade" VISA kortet varade dock inte länge, för jag kollade senare och den är aktiv.
Det var nog bara "handhavande fel" som gjorde att betalningen inte gick igenom för koden var fel.
Möjligen är det väl pinkoden jag fick på banken jag ska använda och inte den gamla koden....😏😇

Igår gick dagen åt att fixa igång diskmaskinen, handla, fixa pastasallad till middag och sen var
"slappasoffan" resten av afton och en snabb sväng in på ICA posten och hämta ut kläderna
jag hade beställt från Cellbes. 3 par leggings och 2 koftor som var supersköna och så min stil.

Idag är det Onsdag och en ny dag.
Det blir städning efter diskmaskinsbytet och resten är ett oskrivet blad.





 

Inga kommentarer: