måndag 27 februari 2023

Plantor, el och Grundigs diskmaskin

Ja men,,, sådär har vi avverkat nästan hela Februari också och månaderna är redan 2 som viks åt sidan.
Endast en dag till av denna innan vi bläddrar bort den. Tiden flyger iväg och så tider har börjat hos många. Men inte här. Jag vill verkligen inte ha plantor inne längre, för jag har inte plats för det.
Och det blir så stökigt, samt att elen blivit dyr så då måste jag ha dom inne ännu längre än
förr när jag slog igång värmen i växthuset. Det går ju inte nu.
Samtidigt så vill ja ju ha plantor, men jag tänker att jag får vänta och sätta senare in på våren i
växthuset när det börjat bli varmare, för frön klarar ju kylan lite bättre än det som grott.
Och sen får jag köpa plantor i Ursviken... man måste ju bidra till att hon kan hålla igång.
Det är säkert dyrt för henne också med el för de enorma växthusen hon driver.

Men nu går jag händelserna i förväg för vi är inte där än.
Måndag idag och det är renbäddning på schemat och städ av övervåning.
Lite annat plock av "det här och det där" och så köra diskmaskinen. Det blir tredje gången.
Första fattade jag ingenting och slog på av det jag förstod av knapparna.
Den disken blev 3 timmar och 15 minuter lång. Andra försökte jag få ihop nåt vettigt av den
rent av urusla manualen, som beskriver mer "hur mycket vatten man gör av med vid div olika
hårdhetstyper och energiavverkning och miljöavtryck den ger" pga av tidigare nämnda.
Sånt struntar jag fullkomligt i när jag vill ha ren disk och en maskin som man kan slå igång enkelt.
Tycker verkligen inte att diskens påverkan har någon större betydelse när man bryter kol, uran
m.m etc och inte bryr sig om att det används barnarbetare för att verka "klimatsmart".
Och nu när man får ny fakta om allt "klimatsmart", som att båt ger större utsläpp än flyg m.m.
Ja, inte fasen impar miljö/klimat aktivister på mig, måste jag erkänna och det gör jag glatt.
Så... nästa manual skrivare... Skriv hur MASKINEN funkar och hur man ANVÄNDER
div PROGRAM som man tillverkat för att DISKA DISKEN!! Det övriga skiter jag i.

Ja... inte så lite irriterad blir jag av fullkomlig rappakalja och menlöst pladder,
som INGET har med DISKEN att göra.

Tack på förhand GRUNDIG





Inga kommentarer: