lördag 7 oktober 2023

Lördag förmiddag i Oktober

Igår när det var Fredag, fick årets första snöflingor som blandade in sig med regnet.
Regnet vann förstås och det var väldans blött.

Vi började vår dag med att åka på Solbacken och köpa gummiplattor att ställa under tvättmaskin
och torktumlare, för trots våra försök att få det att stå rakt så har tvättmaskinen "slagit"
och rört sig. Med facit i handen så måste det var nåt fabriksfel för det fortsätter ändå,
men dock betydligt mindre än utan gummiplattorna. Och ja, skruvarna på baksidan är borttagna självklart.
Det är ju liksom inte första gången vi installerat en tvättmaskin, så alla "konstens regler" är utförda.
Jag är ändå nöjd med hur rent det blir.... nöjd med tvättmaskinen kommer jag att vara till 100%
när jag lärt mig helt och hållet hur det funkar... är en bit på vägen.
Torktumlaren var ju första gången igår och det var inga problem alls, mer än att hitta rätt program,
för med gamla ställde man endast in antingen varm eller kall luft och sen tiden.. simpelt.
Nu är det en massa olika förslag av hur "garderobstorrt" det ska vara, vilket material m.m.

Jamen tillbaka till gårdagen då. 
När vi kom hem åkte gubben iväg för att hjälpa sin bror att hämta hem byggvirke med släpet.
Så jag tog tag i nåt jag behövt göra länge och passar bra så här inför hösten.
Jag rensade och städade ur skafferiet och flyttade om lite. Tänk vad man lyckas spara på
en massa "braå'ha".. som, lasagneplattor som utgångsdatumet var 2017... ?!?!?!😐
Div konservburkar som gått ut 2020- 21 och 22... också "braå'ha".. på nåt sätt....
för att ta plats och se fullt ut i alla fall, för någon annan bra anledning till att ha så gamla grejer
i skafferiet kan jag inte komma på ens i den vildaste fantasin.
Nåväl.. ut åkte dom och gav betydligt mer plats för nyare och färskare varor.
(längtar till jag får ta itu med kylen och frysen.. så kallare väder, så jag får ställa ut varorna , tack)

Tvättmaskinen fick jag också igång efter att ha petat dit gummiplattorna under, med mycket möda
och stort besvär. Det var ingen dans kan jag förtälja att både lyfta och få in under maskinernas
fötter, samt att få dem sen att står rakt och snyggt. Men det gick, efter sårade fingertoppar,
som skar in i plåten på undersidan som var vass. "Kan själv"..😉
Golven blev dammsugna, liksom soffan och kaffefläckar från golven torkades bort.
När gubben sen kom tillbaka åkte vi och handlade lite förnödenheter.
Kåldolmar hade vi till middag och det var skönt sen att få sätta sig i soffan och ta det lugnt.
Skön var också den varma duschen jag tog efter nyheterna och fick på mig ren pyjamas.
Sen var det streaming på tv:n till sena natten och det blev även idag, som igår, 
en redig sovmorgon. Länge sen jag hade såna.

Lördag idag och solen tittar fram bakom passerande moln.
Vad dagen bjuder på får vi se, för det enda som är planerat är kebab och pommes till middag.

Ha en härlig lat helg!




 

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Vad du hann med mycket! Jag borde också ta en skåprensning...ja tänk så mycket man sparar på sig! Inte klokt.
Kram från ett blåsigt Öland & Titti