söndag 19 november 2023

Ge mig mer jul och pirr i magen

Javisst.. och det är det jag gör.... ger mig mer jul, för nu har granarna börjat få julkulor/pumlor
och mer ska flytta upp idag som julstjärnor och adventstakar, tomtar m.m.

Just nu står granarna med bara pumlor och jag vet inte säkert ännu om jag nöjer mig med det
även om jag tycker att det är bra som det är. Måste känna in lite till ifall det behövs pärlgirlanger,
stjärnor etc!?!?




Girlangen över dörren är jag i fall med nöjd med som det är och känner att där räcker det med det som är.

Lilla granen i köket har ju varit klar länge och det räcker med kottar och små vita rosetter.



Och pirret i magen då??

Jo, vi har haft nu i flera år, en diskussion om huruvida vi skulle byta hus med sonen, som jag velat länge
och sonen redan som barn sa att han skulle ha det här huset. Nu har ju gubben också förlikat sig med tanken, så det blir byte till sommaren. Visst är det väldigt blandade känslor av både glädje och sorg.
Vi har ju trots allt bott här runt 35 år och sonen är född och uppvuxen här.
Det är äldre inredning mer i min smak medan deras är mer modernt och inte riktigt jag.
Men fördelen med enplan överväger det andra, för vi blir inte yngre och bättre i knän, höfter och övriga
kroppsdelar som blir sämre med tiden och då blir det skönt med mindre och inga trappor.
Sonens familj få mer plats med att kunna renovera om till större rum för barnen än dom kan få i deras hus.
Ja, pirret i magen är som när man var ung och skulle flytta hemifrån. 😊
Själva flyttandet kommer ungarna sköta och det är liksom ett villkor för vi orkar inte bära.
Det räcker med att få upp julkartongerna från källaren för att inse att det inte finns där... orken.
Man är ju så slut varje gång man fått fram lite och jag tar inte ens upp allt på en gång längre utan tar
det pö om pö och ändå är man klappslut. Förr bar man ju upp allt direkt. Det skulle aldrig gå idag.
Jaaaa.... det är verkligen blandade känslor, samtidigt som det är så spännande att se om:
Kommer jag att klara av att laga mat på induktonshällen med touchknappar!?
Har ju varit på den förr och då var det tur att jag kunde be sonen om hjälp för det funkade inte alls som
jag ville och sonen hela tiden fick göra rätt. 😟
I värsta fall får vi väl leva på hemlevererad pizza eller nåt 😏

Gården... kommer nog vara det jobbigaste att lämna samtidigt som det är det bästa att lämna,
för jag har inte alls orkat med på samma sätt som förr. Men vi får söderläge i sonens hus också
och stor altan att vara på. Mindre gräsmatta att klippa och mindre att snöröja.
Man får överväga fördelar mot nackdelar och nackdelarna här är många, medan det för dom
blir tvärtom och som sagt.... sonen har alltid velat ta över en dag och nu är läget sådant då dom fick
sitt tredje barn i somras. Det behövs fler rum och det blir större sådana här för barnen, än vad dom kan
få hos sig. Längtar och fasar... längtar mest!

Snart är det skidåkning och efter det, mer jul upp i huset och inte nästa men där nästa helg
är vi redan sen framme i första advent. Som tiden rusar!
Hoppas det går lika fort till sommaren... även om det inte finns nåt som säger att det inte kan bli tidigare.

Hej Hopp!

Inga kommentarer: