fredag 17 november 2023

Julen börjar smyga in


Så var det Fredag igen och efter helgen 2 veckor kvar till 1:a advent.
Här har stora granarna fått flytta upp och belysningen är på plats, så det är bara pumlor och övrigt pynt som fattas.



Snögubbarna får stå på vakt och invänta kälken som brukar stå vid granen, för vanligtvis så har det bara
varit en gran, men som sagt så är det en lite mindre till och det är gamla granen som nedre grandelen
var förstörd på så den är liksom "kapad". Den långa tomten där bakom har flyttat hem till sonens familj.
(nej, granen är inte sned, inte heller lådorna på väggen, det är fotot som "ljuger" en aning)



Min vit/grå tomte står på givakt i dörren och där ska det också pyntas på med pumlor i grangirlangen.



Idag kom Felicia och vi tittade på längdskidåkningen medan vi pratade om dittan och dattan.
Gubben var och lagade bilen och ville testköra in till stan när det var klart.
Så vi åkte på Solbacken och där köpte jag 2 nya julstjärnor till fönster, 2 mindre vita julblommor,
1 ljusslinga till rumsdörrens girlang samt långa stearinljus till adventsstakarna.

I helgen får nu resten av julpyntet komma fram för jag tycker det är tid för det.
Julen varar ju inte så länge och jag vill passa på att njuta av den hellre före än efter, för jag anser att
efter annandagen är liksom julen slut och vi går mot ett nytt år och då vill jag inte ha årets jul med mig.
Vi är ju inte religiösa, så vi följer inte deras traditioner utan har våra egna, då vi inte firar Jesus, som för
övrigt enligt faktabaserad vetenskap föddes i April... inte följer vi heller efterföljande biblisk tro.
Nää..här är det tomten som firas som ju faktiskt har en mer verklig föregångare i helgonet santa Claus.
Det är helt enkelt en tid av mys, umgås med nära och kära och barnen som gäller och inget annat.
Så därför startar jag pyntningen tidigare för att hinna med myset.
Och alla dessa som gnäller över det, tjaaa "din jul är inte min jul" och tur är ju det.

Och längdskidorna då, ja äntligen har den säsongen börjat och i morgon sitter vi bänkade igen.
Extra mys och verkligen känningar av vintertider.
ÄLSKAR'T! 💞





Inga kommentarer: