måndag 13 november 2023

Novent, härliga tider


Så har vi en ny vecka igen med blanka dagar att fylla igen och här börjar den med att gubben jobbar.
Själv tog jag en sovmorgon och har fått mitt morgonkaffe vid morgonstudion på kanal 1 i tv.

I helgen som gick har jag börjat få fram detta noventpynt.
Granar, girlanger, kottar, hjortar, snögubbar.... och i dagarna som kommer, ska snöflingor etc fram.
Pyssla mer stjärnor och flingor ska jag också hinna med. 


Som i granslingan här nedan m.fl. (som ska lagas till lite innan) ska det hänga flingor och stjärnor.
Snöspray ska inhandlas och sprayas på förstås. Skippar nog ljusslinga där, för det är så mycket av det
överallt annars och behöver inte vara överallt i vårt lilla hus. Det är tur att jag börjar i tid, för det har
inhandlats en hel del under åren och jag blir inte yngre eller friskare, så det tar tid att få till allting.
Bara att få upp slingorna tog nästan en hel dag, för kvistarna ska ju rättas till efter att ha legat ihoprullade.


Ja, det är bara mystider att se fram emot och gör man det mörka November lite ljusare och gladare med
att ta fram lite, så blir det inte lika trist som utan. Och sen, lagom till advent, kommer allt det som verkligen
hör julen till, fram som julpumlor (=julkulor som sörlänningar säger), tomtar m.m.

Ja, det är verkligen mystider och vi fick mer snö igen, för det hann töa bort mycket av tidigare
och det hjälper verkligen till att känna det härliga. 
Bättre skulle det också vara om jag slapp migränen som alltid infinner sig vid väderväxlingar,
som nu när tögraderna återigen går till frysgrader. Tur jag har tabletter som oftast bidrar till det bättre,
även om det inte alltid blir bra, men i alla fall att man mäktar med lite.

Annars då?!?!... så inväntar vi beställda bildelar som ska bytas ut... nåt med bromsblocken som strular.
Det luktar så fasligt bränt varje gång man varit ute, så den har fått stå mest i flera dagar.
Bara korta svängar på lill-Ica i hamn och igår stog den hela dagen och jag själv hade en vilo-latdag.
Strosade runt i pyjamas hela dagen och såg skidskytte på morgonen.
Snart börjar också längdskidåkningen och som jag längtar efter myset och spänningen som uppstår
när dom närmar sig mål... ÅH som jag ÄLSKAR denna tiden!!!

🌲 𝅘𝅥𝅮𝅘𝅥𝅱 Bjällerklang bjällerklang ♩𝇧 hör dess dingelidång 𝅘𝅥𝅮𝅘𝅥🌲

Inga kommentarer: