onsdag 27 mars 2024

Behövs en mänsklig hjärna i framtiden?

 



Så har vi kommit till DymmelsOnsdagen... som jag för ca:10 år sedan inte hade en aning om att
det ens fanns. Men nu har jag lärt mig vad det är och säger inte längre -"dymm kan du va' själv."😌

Nog om det.
Igår var jag på ranten med sonen Robin i deras nya bil.
En Tesla... elbil alltså och vilken jädrans farkost?!?!




Jag fattade inte ens hur man öppnade dörrarna...vilket förvisso jag inte ens behövde, för det kan man
göra inifrån genom att trycka på en knapp, den som sitter däri eller via nyckeln.
Jag ska väl börja från början.. jag följde alltså med honom för att "växla" däcken, lämna in gamla
och hämta nya. Vid ett tillfälle klev jag ur bilen vid däck-företaget och skulle sen in igen,
medan sonen och handlaren lastade ur däck. Så jag "krafasde" på handtaget för att få upp
dörren, men den låg ju platt in i "plåten" (det är det ju inte men ni vet...glasfibern,aluminium,plast...)
Det visade sig att man ska trycka in handtaget för att öppna. När vi så var på vägen igen så ringer det
i sonens telefon...-F*n.. jag vet ju inte hur man svarar i bilen, utbrister sonen... det är en knapp
i ratten man ska trycker in för att svara handsfree, blev vi varse senare.(ganska vanligt också)
Bakdörrarna behövde ju öppnas när nya däcken skulle in.. dom åker upp som måsvingar,
med sensorer som vid trång parkering känner av hur snävt dom behöver gå upp.
Jag skulle stänga ena sidan dörr...?!?! Jorå... jag hoppar väl,, men når inte ändå..!??!
-Tryck på den röda knappen på nedre sidan av ena sidan på dörren... jamen. så klart.. en knapp till.
Inga växelspakar, ingen handbroms... bara knappar och sensorer.. men en tv i mitten med div
"nödvändigheter", som karta, internet, tv och netflix?!?! Ja jösses... snart flyger vi i "bilarna".😄
Men så skön att åka i. Sätena så mjuka och sköna, tyst och stabilt efter vägen, även om jag nu gillar
motorljud i vanliga fall men...I alla fall, 7 sitsar så nu ryms jag att följa med när det ska handlas också.
Nästa generation kommer inte ha en susning och papperskartor, dörrar man fått öppna/stänga själv,
fönster man fått veva ner, manuella växellådor, inga mobiler o.s.v.
Snart behöver människan inte ens en hjärna alls, allting gör allting åt en, städar, klipper gräs,
"hej google" talar om när man behöver handla och får det hemkört med en drönare
gör prov med AI.... o.s.v ?!?!? Tur att jag inte finns då.
Men bilen är jättefin.

Japp, Onsdag idag och gubben ska och ta nya prover.
Jag ska städa lite och piffa om påskriset. Hittade så söta små påskhäxor  och harar på DS igår, dit vi
åkte innan vi skulle hem igen, sonen och jag. 
En köttbit tog jag fram ur frysen igår som tinar i kylen och det blir en gryta av det idag.
Ha en fin dag!





Inga kommentarer: