onsdag 29 maj 2024

Så "dammigt" blev det!


Ja, ÄNTLIGEN blev det damm igen på vår gård... alltså en sån med vatten i.
Det har varit invaderat av getingar och jag har kämpat i flera dagar för att bli av med dom.
Testat alla möjliga "miljövänliga" husmorsknep som, vitlök, ättika, pepparmyntsolja o.s.v.
Men inget har hjälpt så det blev tyvärr så att vi fick lov att köpa RAID, för att bli av med dom.
Eftersom det är mitt på gården och barnbarnen springer omkring så vill man ju inte ha
getingar i närheten av där dom leker. Så imorse var jag ute och sprayade runt.
Väntade tills dom gav sog av, och sen passade jag på att riva upp stenar och avverka alla
växter som vuxit in i dammen, där getingarna hämtade bomaterial.
Sen har jag sköljt ur vattnet och tömt dammen, spolat av allting som är runtom för att få
bort alla kemikalier och gjort rent. Och hips vips, när jag sen fått alla stenar på plats igen
och rent vatten i dammen så tog det inte länge innan fåglarna hittade tillbaka.
Dom har ju varit där, men inte vågat fram på grund av flygfäna.



Nu inväntar jag regnovädret som ska komma och sååå välkommet det är!
Vi var iväg och köpte grässtroller igår som jag strött i gräsmattan och algomingödsel
i blomrabatterna, så regnet är välkommet. Blir ett bra avbrott också så man får nåt gjort inne.
Det hamnar ju som på efterkälken alltid för man vill ju inte vara inne när det är sol,
även om jag ofta sitter i skugga under parasoll och dylikt.
Maffiga moln som smyger sig på här.



Orken börjar återkomma mer och mer för varje dag, även om hostan ännu är jobbig och hemsk.
Så skönt att jag orkar fixa på gården, för jag har fått en hel del gjort i dagarna som gått.
Förvisso en hel del kvar att göra också, men det tar sig, sa mordbrännar´n.

Nu ska jag sitta ute och vila lite innan jag går in när molnen invaderat området
och njuta av vädret och bara det att man får vara ute.

 

Inga kommentarer: