onsdag 31 juli 2024

Trädgård och "städa höst"

Onsdag har vi idag och det är den allra sista dagen av Juli och sommaren går över
i sensommar/höst. Jo, det är ju så att vi börjar få höst vid denna tiden på året... 
i alla fall efter mina mått mätta och det mäter jag genom att titta på växterna.
Träden börjar smått gulna i sin löv, blommor blommar mindre eller gått i frö o.s.v.

Fast det som är på altanen blommor sommarfint ännu.


Det är mer än det man kan säga om det ute i trädgården, fläckvis.



Medan en del fortfarande är fint.


Lite trötta hallon liksom rosor som lägger ner, fast några kämpar på.



Vildvinet slår mer och mer om till vinrött och söta som "druvklasar" hänger med.
(icke ätbara utan bara "prydnad")



Solrosor, som fåglarna "planterat" bär knoppar och börjar slå ut
och gullstaven står rak i ryggen.



New dawn är som vanligt sen med blomningen men slåss mot frosten långt in i Oktober, oftast.
Och självsådda atlasblommor blommar, men börjar gå ut i frökapslar.




Druvflädern bär sina röda bär och ger höstkänsla, precis som det vinröda i rödklövern,
bladen i självsådd planta som någon gång följt med från nån planta jag fått från dottern.



Ja, det börjar gå mot höst och jag välkomnar det, med kvällarna som börjar vara så mörka att
man får tända smålampor och/eller ljus. Så HÄRLIGT mysigt!!

Andra "hösttecken", är att vi städat ur garaget, för att lättare komma in och ut i vinter,
när snöslungan ska dras fram och tillbaka. Skönt att rensa ut sånt som enbart stått och tagit
plats utan att ha någon som helst nyttig tanke bakom, mer än komma till soptippen.
Så släpet börjar vara fullt av sånt igen. Jag ska passa på att gå igenom skåpet för badlakan och 
handdukar, för det har jag ju beställt nytt och gammalt ska ut för att ge plats.
Nej, jag kastar inte för nöjes skull, utan för att man ser rätt igenom materialet och det är på riktigt gammalt.
Sängkläder och gardiner har jag redan gått igenom men inte prydnadskuddars överdrag,
så det ska ska också gås igenom. Så himla skönt att få sånt gjort och veta att skåpen är rena
och endast det som ska vara, är det som är kvar!

Källaren/tvättstugan fick sig också en genomgång, med att städa ur torktumlaren,
dammsugit, skurat golven och torkat av bänkar och maskiner.
Fick slå igång en fläkt där nere för att få rörelse i luften, för det är så himla fuktigt där nere,
nu sen röten kom igång. Jag hänger ju mesta delen av tvätt och det vill inte torka så bra då.

Igår lovades det regn, men vi hade en fin dag med sol och mulet om vartannat,
men behagliga temperaturer så man kunde jobba om än men blev svettig.
Fast det botades med en härlig dusch på aftonen.

Idag ska det visst också regna så det är bara att vänta och se.
Men det blir en perfekt dag att rensa ur skåp och det är vad jag ska gå och göra nu.

Hejdå Juli, Välkommen Augusti!









 

Inga kommentarer: