onsdag 12 januari 2022

Harspår och sol

Jo, men musspåren har övergått till harspår hos oss.
Det är så söta spår så det gör ont i hjärtat, när man ser dom stora tassavtrycken!
(dom större fram, är ju alltså baktassarna)
Jag dör sötdöden😍



Och mössen... dom ser ut att ha dragit vidare, för spåren i snön visar att dom går bortåt från huset
och altanen. Jag har ju gått och sprayat med pepparmyntaoljan, blandad med ättikssprit även ute.
Och när man är ute i byn/stan och tittar, så ser man spår av möss lite överallt.
Har inte sett, hört eller fått nån i fällorna än, efter juldagen, så mest troligt har dom dragit vidare.
Men jag fortsätter till våren när man med säkerhet vet att dom inte längre är kvar, utan väljer att
dra tillbaka till skogs där dom har allt dom behöver. Det är ju inte som att dom föredrar att vara här.
Men alla nybyggnationer där det grävs, driver ju bort dom då man förstör både hem och matförråd.
Och var hitta det närmast mitt i vintern med snö och is, om inte på bebyggda områden?!

Solen kikar fram idag och graderna har stigit, men det blåser isvindar, som ska tillta i styrka under
dagen. Gubben sover , för han har varit och sandat och skottat under natten ute på stan.



Jenny har gått hem till sitt för en stund sedan, efter den sedvanliga kaffekoppen och surr på morgonen.
Ungarna började ju om skolan tidigare i veckan, efter jullovet, så nu är det verkligen vardag igen.
Det är Onsdag och jag har ingen aning om vad den bjuder på ännu, mer än att det blir
köttfärs/potatisgratäng till middag sen och det ska bli gott.


 

Inga kommentarer: