tisdag 17 maj 2022

"Mycket att göra, men ingen som gör det åt mig".

Tisdag idag och jag har varit ute och vattnat i odlingslådorna samt i växthuset.
Graderna är kalla med endast +5 nu på förmiddagen.

Jag ska se om jag inte får igång lilldammen snart, för den har jag struntat i helt tills nu.
Men tanken är väl att få igång lite porl i den. 

(fotot från Juni 2020)


Få upp högarna som gubben tämde ur uppsamlaren från åkgräsklipparen måste också göras.
Idag blåser det inte så mycket, i alla fall ännu, så jag tänkte att det kan vara på tiden att få bort.
Och vid häcken är det ju oftast lite mer lä än andra ställen i trädgården.
Sen rensa klart i rabatter så får gubben köra en gång till med uppsamlaren.
Efter det är det sen fritt fram för blommorna att få ta över och bli sommar, bara vädret tillåter det.
(foton från i fjol, Juni)


Annat som ska göras är att olja in arbetsbänken i "grillgolan" och sedan mjölkpallen vid vägen.
I "grillgolan" vill jag också försöka "möblera" om lite. Men det får vi se om jag mäktar med.
Det lär bli nog mycket för min rygg, så om jag ens får hälften gjort så får jag vara nöjd.
Och jag måste ju inte göra allt idag heller. Det är väl lite som att det är mitt "gamla jag",
som tänker att det ska hinnas med, för huvudet hänger inte med i samma takt som kroppen ger upp.
Det blir jag alltid varse när jag sen går som ett Z när jag lyckats få en sak klar, med möda.
(Grillgolan)

*Nu tänker säkert många -Men gubben då?
Ja, han finns ju, men han är i så mycket sämre skick än mig så honom ber jag inte ens.
Jag tar det jag orkar och kan själv. Och innan det är jul igen så har jag nog hunnit med det mesta.*

 

Inga kommentarer: